Terug naar het overzicht

PACCAR en Toyota samen verder in waterstofbrandstofcellen

Gepubliceerd op 04-05-2023 13:10 uur

PACCAR en Toyota Motor North America, Inc. gaan hun al bestaande samenwerking bij de ontwikkeling en productie van brandstofceltechnologie (Fuel Cell Electric Vehicle) verder uitbreiden. Op dit moment rijden er al Kenworth en Peterbilt trucks die zijn uitgerust met Toyota’s waterstofbrandstofcelmodules. De nieuwe overeenkomst behelst de ontwikkeling en marktintroductie van ‘zero-emission’ versies van de Kenworth T680 en Peterbilt 579, die zijn uitgerust met Toyota’s FCEV-aandrijflijn. De eerste leveringen aan de klant zullen in 2024 plaatvinden.

 

PACCAR en Toyota werken al een aantal jaren samen aan de ontwikkeling van FCEV trucks. Onderdeel daarvan was een succesvolle proef in de havens van Los Angeles, waar tien Kenworth T680 FCEV trucks werden ingezet. De proef verschaften zowel Kenworth als Toyota waardevolle praktijkervaring, waarmee de prestaties en de actieradius van de voertuigen verder konden worden verbeterd. Toyota’s FCEV-aandrijflijn werd specifiek ontwikkeld voor toepassingen in het zware segment en kreeg onlangs het certificaat ‘Zero Emission Powertrain’ van de California Air Resources Board (CARB). Later dit jaar zal Toyota beginnen met de assemblage van deze modules in de Verenigde Staten. 
“We werken al jaren intensief samen met Toyota”, verklaart John Rich, PACCAR chief technology officer. “We hebben er dan ook het grootste vertrouwen in dat onze gezamenlijke inzet zal resulteren in toonaangevende FCEV trucks, met de kwaliteit, betrouwbaarheid en service die Kenworth en Peterbilt klanten gewend zijn. Dit partnership zorgt voor een verdere uitbreiding van PACCAR’s toonaangevende programma van emissievrije voertuigen die de operationele efficiency van onze klanten verhoogt en hun milieu-impact verlaagt.”

 

“We kijken er naar uit om samen met PACCAR een toekomst te creëren waarbij Toyota’s toonaangevende brandstofceltechnologie zware trucks aandrijven die emissievrij over de Amerikaanse snelwegen rijden”, aldus Christopher Yang, TMNA group vice president of Business Development. “Deze innovatieve technologie stelt ons in staat onze klanten een concrete klimaat neutrale optie aan te bieden die niet alleen hun business ondersteunt, maar ook bijdraagt aan Toyota’s missie om de CO2 uitstoot te verminderen en uiteindelijk geheel uit het milieu te elimineren.”

 

Op de foto: Kenworth T680 (l.) en Peterbilt 579 Hydrogen Fuel Cell Trucks