Terug naar het overzicht

GenH2-truck haalt 1.047 km op één tank vloeibare waterstof

Gepubliceerd op 29-09-2023 06:54 uur

Het prototype van de Mercedes-Benz GenH2-waterstoftruck heeft een afstand van 1.047 km afgelegd tussen Wörth en Berlijn. Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG, verantwoordelijk voor trucktechnologie: "Het ideale toepassingsgebied voor brandstofceltrucks omvat flexibele en veeleisende transporttaken in het internationaal transport. Waterstof is bij trucks allesbehalve gebakken lucht, we hebben dit op indrukwekkende wijze bewezen door 1.047 km te rijden op één tank."

 

Aangedreven door een brandstofcelsysteem van cellcentric en uitgerust met een tanksysteem voor vloeibare waterstof begon de rit bij het Mercedes-Benz truckklantencenter in Wörth en eindigde in Berlijn. De truck voltooide de rit volgeladen en met een toegestaan totaalgewicht van 40 ton onder reële omstandigheden, zonder onderweg CO2 uit te stoten. De recordrit met verzegelde tanks en gecontroleerde kilometerstand is bevestigd door een certificaat van de onafhankelijke keuringsinstantie TÜV Rheinland.

 

Belangrijke innovatie

Samen met Rainer Müller-Finkeldei, hoofd Mercedes-Benz Trucks Productontwikkeling, stuurde Petra Dick-Walther, staatssecretaris van Economische Zaken van Rijnland-Palts, de waterstoftruck de weg op. Petra Dick-Walther: "We zijn er trots op dat zo’n belangrijke innovatie uit Rijnland-Palts komt en in de fabriek in Wörth is ontwikkeld en getest. Dit is een bewijs van de innovatiekracht van onze fabriek en zal de transportbranche duurzaam veranderen. Daarmee is het een mijlpaal in de transformatie en decarbonisatie van de transportsector, met behulp van nieuwe technologieën. De rit van de GenH2-truck van Rijnland-Palts naar Berlijn maakt het tastbaar."
Na de recordrit reed Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en verantwoordelijk voor trucktechnologie, de truck over de finish in de Ministergärten, een staatspark in Berlijn-Mitte: "Om het transport te decarboniseren hebben we zowel batterij-elektrische als waterstofaandrijvingen nodig. Het ideale toepassingsgebied voor brandstofceltrucks zijn flexibele en veeleisende transporttaken in het internationaal transport. We boeken zeer goede vooruitgang op weg naar serieproductie. Tegelijkertijd herinnert onze recordrit ons eraan dat er naast de juiste aandrijftechnologieën nog twee andere factoren nodig zijn om transport koolstofvrij te maken: een groene energie-infrastructuur en concurrerende kosten in vergelijking met conventionele trucks."

 

Vloeibare waterstof

Voor de rit werd de Mercedes-Benz GenH2-truck getankt met vloeibare waterstof bij het tankstation van Daimler Truck in het ontwikkelings- en testcenter in Wörth. De door Air Liquide geleverde waterstof is van hernieuwbare oorsprong, aangezien het is geproduceerd uit biomethaan met een certificaat van oorsprong. Bij het tanken wordt cryogene vloeibare waterstof van -253 graden C in twee tanks van 40 kg gevuld die aan weerszijden van het chassis zijn gemonteerd. Dankzij de bijzonder goede isolatie van de voertuigtanks kan de waterstof voldoende lang op temperatuur worden gehouden zonder actieve koeling. Beide tanks werden voor de start van de #HydrogenRecordRun verzegeld door TÜV Rheinland. 
Daimler Truck geeft bij de ontwikkeling van aandrijvingen op waterstof op de lange termijn de voorkeur aan vloeibare waterstof. In deze aggregatietoestand heeft de energiedrager in vergelijking met gasvormige waterstof een aanzienlijk hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume. Daardoor kan er meer waterstof worden vervoerd, waardoor de actieradius aanzienlijk wordt vergroot en de prestaties vergelijkbaar zijn met die van een conventionele dieseltruck.