Terug naar het overzicht

Scania's nieuwe aandrijflijn acht procent zuiniger

Gepubliceerd op 03-12-2021 10:55 uur

Met de toekomstige elektrificatie van trucks hijgend in de nek van  dieselmotorenbouwers, is iedereen naarstig opzoek naar reductie in brandstofverbruik. Ook al omdat het er naar uitziet dat er een Euro VII norm aan lijkt te komen. Scania heeft een geheel nieuwe 13-liter 6-cilinder motor ontwikkeld, die samen met een nieuwe versnellingsbak en aandrijfas acht procent minder verbruik moet opleveren. De belangrijkste wijzigingen zijn te vinden in de nieuwe dubbele bovenliggende nokkenas verborgen onder één grote cilinderkop. 

 

Scania heeft haar trucks met de nieuwe aandrijflijn de naam Super gegeven, die het Zweedse merk al vaker heeft gebruikt. Het is in ieder geval een naam voor wat waarschijnlijk de laatste dieselmotorengeneratie van het merk zal worden. Meer dan vier jaar is er aan gewerkt. Diesel zal de komende jaren nog nodig blijven, maar voor hoe lang? Wie het weet mag het zeggen. In aanloop naar Euro VII nemen de fabrikanten een voorschot op deze norm met aanpassingen die een belangrijke reductie in verbruik moeten opleveren. Scania claimt nu dus acht procent minder dieselverbruik en dus ook navenant minder CO2-uitstoot. Want zoals Scania het stelt: 'wij zijn een deel van het probleem maar zijn tevens een deel van de oplossing'. Ook de uitstoot van NOx wordt belangrijk minder. Hiervoor heeft Scania een dubbele injectietechniek van AdBlue bedacht, het Twin-SCR-systeem.

 

Binnenkort treft u in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld een uitgebreid verslag aan van onze redacteur Jos Haas over deze Zweedse innovaties. Nog geen abonnee? Klik bovenaan deze website op het tabblad abonnement voor meer informatie. Of E-mail naar: post@atw.nl