Terug naar het overzicht

Scania toont nieuw cabless studiemodel: AXL

Gepubliceerd op 25-09-2019 14:11 uur

De Zweedse truckfabrikant Scania heeft het nieuwste lid van de autonome familie voorgesteld: de Scania AXL, een volledig zelfstandige concepttruck, zonder cabine. Voor deze mijlpaal in de ontwikkeling van zware zelfrijdende voertuigen heeft een groep van Scania-experts in verschillende domeinen de handen ineengeslagen voor de ontwikkeling van een concepttruck, waarbij, zelfs zonder de cabine, het modulaire systeem van het bedrijf centraal staat.
 

In tal van sectoren wordt gestreefd naar stroomlijning en verduurzaming van het transport; daarbij worden zelfrijdende voertuigen steeds vaker in overweging genomen. Mijnen en grote gesloten bouwplaatsen zijn voorbeelden van omgevingen die gunstig zijn voor zelfrijdende pilots, omdat het goed gecontroleerde locaties zijn. “Met de Scania AXL-concepttruck nemen we een belangrijke stap naar de slimme transportsystemen van de toekomst, waar zelfrijdende voertuigen een natuurlijk onderdeel van uit zullen maken”, aldus Scanias President en CEO Henrik Henriksson. “We blijven concepten bouwen en ontwikkelen om te laten zien wat we kunnen doen met de technologie die vandaag beschikbaar is.” Voor autonome voertuigen is software op vele manieren belangrijker dan hardware. Scania AXL wordt gestuurd en bewaakt door een intelligente controleomgeving. In mijnen, bijvoorbeeld, worden de autonome operaties gefaciliteerd door een logistiek systeem dat het voertuig vertelt hoe het moet presteren.
 

Zelfrijdende vrachtwagens

"We hebben al zelfrijdende vrachtwagens in klantoperaties. Tot nu toe was er genoeg ruimte voor een veiligheidsbestuurder die kan ingrijpen indien nodig. Scania AXL heeft geen cabine en dat is een aanzienlijke verandering,” zegt Claes Erixon, Head of Research and Development bij Scania. “De ontwikkeling in zelfrijdende voertuigen heeft de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. We hebben nog steeds niet alle antwoorden, maar via conceptvoertuigen zoals de Scania AXL begeven we ons op nieuw terrein en blijven we snel leren.” De verbrandingsmotor die het conceptvoertuig bestuurt, is een voorbeeld van hoe traditionele en nieuwe technologie samengaan. Het wordt voordeliger aangedreven door hernieuwbare biobrandstof. De robuuste en krachtige kenmerken en het design achter de Scania AXL passen bij de lastigere omstandigheden in mijnen en op grote bouwplaatsen. Een nieuwe intelligente voormodule vervangt de traditionele cabine, maar zelfs zonder cabine is het concept eenvoudig te herkennen als Scania.
 
De eerste live demo van Scania AXL vindt plaats op de Innovatiedag van TRATON GROUP
op 2 oktober in het democentrum van Scania in Södertälje. Ga voor meer informatie naar innovationday.traton.com/