Renault Trucks onthulde tijdens een persevenement in Beesd haar ambities op het gebied van elektrische mobiliteit, met 'een aanbod gericht op een 360 graden ondersteuning van klanten, omgedoopt tot E-Tech'. Ook breidt de fabrikant het elektrische gamma uit en kondigt men de start van de verkoop aan van twee modellen tot 44 ton, de Renault Trucks T E-Tech voor regionaal vervoer en de Renault Trucks C E-Tech voor de bouwsector.
Renault Trucks blijft zich inzetten om de energietransitie van zijn klanten te ondersteunen en heeft de ambitie om elektrische trucks voor alle toepassingen aan te bieden. Sinds 2020 brengt de fabrikant een gamma volledig elektrische vrachtwagens van 3,1 tot 27 ton op de markt. Het aanbod van elektrische vrachtwagens groeit gestaag en de verkoopvolumes weerspiegelen deze snelle vooruitgang. Renault Trucks verhoogt zijn ambities en voert zijn strategie op omdat tegen 2030 in totaal 50 procent van de verkoop elektrisch moet zijn en tegen 2040 moet 100 procent van de verkochte voertuigen CO2-neutraal zijn. Om deze ambities te ondersteunen, gaat Renault Trucks een nieuw tijdperk in met de lancering van een aanbod dat tot doel heeft om transporteurs volledig te begeleiden in hun overgang naar CO2-neutraliteit. Dit gaat plaatsvinden onder de naam E-Tech en is gericht op een 360 graden begeleiding van de klanten.
Twee modellen
Het E-Tech-aanbod omvat zowel een aanbod van elektrische voertuigen met hoge prestaties als een allround ondersteuning van klanten bij hun energietransitie, vanaf de eerste aankoop tot de opvolging van de werking van hun elektrische vrachtwagens. Vanaf heden start Renault Trucks met de commercialisering van twee modellen tot 44 ton in zijn elektrische gamma, de Renault Trucks T E-Tech voor regionaal transport en de Renault Trucks C E-Tech voor de bouw. Deze 100 procent elektrische modellen van het Renault Trucks-gamma voor zware voertuigen worden uitgerust met twee of drie elektromotoren met een gecombineerd vermogen tot 490 kW (666 pk). Ze zullen ook uitgerust zijn met een Optidriver-versnellingsbak.
300 km op één lading
De Renault Trucks T en C E-Tech zijn uitgerust met twee tot zes lithium-ion accupakketten met een capaciteit van 180 tot 540 kWh. De accu’s van de voertuigen kunnen in 9,5 uur volledig worden opgeladen met wisselstroom (AC) tot 43 kW, of in 2,5 uur met gelijkstroom (DC) tot 250 kW. Deze trucks kunnen 300 km afleggen met één lading en 500 km met een tussentijdse snelle lading van een uur (250 kW).
Om zich gemakkelijk aan elk type carrosserie en dus aan iedere gewenste inzet aan te passen, kunnen de Renault Trucks T en C E-Tech uitgerust worden met drie types PTO (power take-off), elektrisch, elektromechanisch of op de versnellingsbak. Deze elektrische vrachtwagens zullen een bruto voertuiggewicht van 44 ton hebben en verkrijgbaar zijn in 4x2 en 6x2 trekkerversies en 4x2, 6x2 en 8x4 tridem bakwagens.
De Renault Trucks T en C E-Tech komen in het najaar van 2023 op de markt. Ze worden geproduceerd in de fabriek van Renault Trucks in Bourg-en-Bresse. Met een volledig elektrisch aanbod van 3,1 tot 44 ton en een 360 graden-klantenondersteuning, voert Renault Trucks zijn strategie op en zet het zijn zinnen op een hoger niveau. De fabrikant wil tegen 2030 50 procent van zijn voertuigen in elektrische vorm verkopen.