Terug naar het overzicht

Nieuwe MAN-truckgeneratie voor de bouw en offroad

Gepubliceerd op 06-11-2020 08:13 uur

Binnen de bouwsector worden er hoge eisen gesteld aan kippers, kraanwagens en betonmixers. Ze moeten efficiënt en zuinig zijn op het asfalt, een maximale flexibiliteit bieden bij het laden en lossen, maar ook in het terrein uit de voeten kunnen. Daarom is de nieuwe truckgeneratie van MAN nu nog beter afgestemd op de individuele eisen van het bouw- en off road segment. Gebruikers profiteren bovendien van de expertise die MAN Truck & Bus door 115 jaar ervaring in deze sector heeft opgebouwd.

 

Uitstekende ergonomie

De hoofdtaken die naast het rijden moeten worden uitgevoerd - het reinigen van de kipperbak, het lossen van ladingen met de laadkraan of het laden en lossen van beton - zijn een echte uitdaging voor chauffeurs in de bouwsector. Daarom is het des te belangrijker om over een truck te beschikken die bijzonder praktisch is en 100% is afgestemd op de behoeften van de chauffeur. Een truck die hem de best mogelijke ondersteuning biedt en zijn werk vergemakkelijkt. MAN heeft hieraan bij de ontwikkeling van de nieuwe truckgeneratie bijzonder veel aandacht besteed. Dat blijkt uit de nieuwe trapachtige instap, die samen met de grote deuropeningshoek van bijna 90 graden het in- en uitstappen zo comfortabel en veilig mogelijk maakt. Praktische veegranden houden de cabine schoon en het uitgebreide verstelbereik voor de stoel en het stuurwiel zorgt ervoor dat chauffeurs van elk formaat een comfortabele positie vinden. De nieuwe cockpit beschikt over ergonomische displays die maximaal 12,3 inch groot zijn en de chauffeur snel en duidelijk alle belangrijke informatie geven tijdens het rijden. De displays zijn desgewenst ook in een volledig digitale versie verkrijgbaar. De visuele elementen zijn dicht bij de zichtlijn naar de weg gepositioneerd en leiden zo min mogelijk af van het verkeer. Daarentegen bevinden zich alle bedieningselementen, bijvoorbeeld de nieuwe knoppen voor de vierwielaandrijving en het differentieelsperren-management, direct binnen handbereik. Chauffeurs kunnen ze vanuit een ontspannen zitpositie bereiken, zonder hun ogen van de weg te halen.

  
Betrouwbare ondersteuning

De modernste assistentie- en veiligheidssystemen ondersteunen de chauffeurs van de TGL-, TGM-, TGS- en TGX-modellen, wat hun werk verder vergemakkelijkt. De meest opvallende is hier de noodstopassistent van de tweede generatie (EBA), die - afhankelijk van de situatie - kop-staartbotsingen voorkomt of de impact ervan vermindert. Het Lane Departure Warning System (LDW) geeft een akoestisch waarschuwingssignaal wanneer de vrachtwagen de rijbaan dreigt te verlaten. De afstandsgeregelde cruisecontrol ACC is beschikbaar voor alle voertuigen van de nieuwe vrachtwagengeneratie, voor de TGS en TGX ook met Stop and Go-functie. In situaties met beperkt zicht bieden camerasystemen die optioneel achteraf kunnen worden gemonteerd, de bestuurder ondersteuning. Dergelijke systemen zijn onder andere het VAS (video-afslagsysteem), Bird View (360 graden all-round zichtbaarheidshulp) en de volledig geïntegreerde keerassistent. En er zijn nog meer optionele assistentie- en veiligheidssystemen beschikbaar, afhankelijk van de modellen uit de TG-serie. Deze omvatten het stuurassistentiesysteem ComfortSteering, Lane Return Assist (LRA), Lane Change Support (LCS) en de grootlichtassistent. Het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) en het geïntegreerde ABS voor trucks met vierwielaandrijving met inschakelbare off-road-software zorgen voor extra veiligheid bij gebruik in de bouw.

 

Technologie voor elke transporttaak

Met de TGL (7,5 tot 12 ton GVW), TGM (12 tot 26 ton GVW), TGS (19 tot 50 ton GVW) en TGX (18 tot 41 ton GVW) in de bouwhoogtes 'normaal', 'middel' en 'hoog' (uitvoering met mechanische vierwielaandrijving) biedt MAN klanten in de bouwsector de juiste truck voor elke toepassing. De vier modelreeksen worden geleverd met keus uit meerdere cabinetypes die aan verschillende behoeften voldoen. Het programma omvat de smalle korte cabines CC voor de TGL en TGM. De middellange NN-cabine voor de TGS, voor het transport waar overnachten thuis plaatsvindt, maar ook de lange FN- en FM-slaapcabines met één of twee bedden. De brede GN-, GM- en GX-cabines van de MAN TGX bieden desgewenst nog meer ruimte. Voor het vervoer van maximaal zeven personen naar een bouwplaats of werkplek is de DN-manschappencabine ook beschikbaar voor de TGL en TGM. MAN biedt verschillende assen en as-systemen die - afhankelijk van het model - bijzonder robuust zijn of speciaal zijn geoptimaliseerd voor het laadvermogen. Daarnaast zorgen verschillende onderstelvarianten, bijvoorbeeld het luchtveringsysteem voor inzet in de bouw, voor de hoogste mate van rijcomfort in elke laadtoestand, zelfs in ruw terrein waar meer bodemvrijheid vereist is. Bij de luchtgeveerde TGS en TGX modellen vermindert de optionele rolstabilisatie voor zware belading met elektronische schokdemperregeling het overhellen van de carrosserie in bochten. Wanneer de gewichtsverdeling van de lading vaak verandert, garandeert de variabele aslast verhouding die beschikbaar is voor 6x2 TGS- en TGX-chassis met tandemstellen de naleving van de wettelijke minimale aandrijfasbelasting bij alle beladingen en zorgt zo voor een optimale tractie.

 

Af fabriek geschikt voor elke carrosserie

MAN biedt klanten uit de bouwsector af-fabriek uiteenlopende opbouw voorbereidingen voor tal van toepassingsgebieden. MAN Individual produceert daarnaast speciale uitvoeringen en oplossingen af fabriek. Zo kunnen klanten alles bij één adres bestellen - zonder stress of tussenstappen. Bovendien kan MAN de betrouwbaarheid, de naleving van alle wettelijke voorschriften en de functionele veiligheid garanderen.