Terug naar het overzicht

Nieuwe DAF gestuurde voorloopas voor nog hogere efficiëntie

Gepubliceerd op 07-12-2022 15:11 uur

Voor een nóg lager brandstofverbruik, een nóg hoger laadvermogen en een nóg betere manoeuvreerbaarheid introduceert DAF een Elektro Hydraulisch Stuursysteem (EHS) op 6x2 trekkers en bakwagens met een gestuurde voorloopas. EHS is beschikbaar voor de complete serie Nieuwe Generatie DAF truck: de XF, XG en XG⁺ en de XD, de ‘International Trucks of the Year 2022 and 2023’.


Zeker bij transport van zware (land)bouwmaterialen komen de voordelen van een gestuurde voorloopas tot uiting: nauwkeurig manoeuvreren in combinatie met een uitstekende erfvriendelijkheid en een hoger laadvermogen (dankzij een lager eigengewicht). Hierdoor is de gestuurde voorloopas ook een geweldige optie voor afvalinzameling en vloeistoftransport.

 

Lager brandstofverbruik

DAF’s nieuwe Elektro Hydraulisch Stuursysteem volgt de mechanische variant op. De twee stuurstangarmen en de hulppitmanarm zijn vervangen door een elektronisch geregelde stuurpomp unit. Dat geeft een gewichtsbesparing van 30 kilogram. Dankzij verminderde wrijving zorgt het nieuwe EHS-systeem bovendien voor een brandstofbesparing van 0,3%.
Verder nemen de componenten van het nieuwe systeem minder ruimte in beslag op het chassis. Daardoor kunnen op trekkers tot 40% grotere brandstoftanks worden gemonteerd. En ook dat zorgt voor een verdere verlaging van de bedrijfskosten: dankzij een capaciteit van 900 liter kunnen de tanks van de XD, XF, XG en XG⁺ nu worden bijgevuld daar waar de brandstofprijzen het laagst zijn.

 

Nauwkeurige besturing

Op basis van de rijsnelheid en wielbasis berekent het nieuw ontwikkelde Elektro Hydraulisch Stuursysteem continu de optimale stuurhoek voor de gestuurde voorloopas. Hierdoor is een zeer nauwkeurige besturing gegarandeerd. Voertuigen die zijn voorzien van de nieuwe gestuurde voorloopas, profiteren bovendien van een draaicirkel die met 12% verder is verkleind. Dat garandeert een optimale manoeuvreerbaarheid.
Boven 45 km/h fixeert de nieuwe elektro-hydraulische gestuurde voorloopas zichzelf in de middenpositie voor maximale voertuigstabiliteit. De volledig opnieuw ontworpen ophanging, geleiding en hefinrichting van de nieuwe elektro-hydraulisch gestuurde voorloopas zorgen voor het hoogste chauffeurscomfort.