Terug naar het overzicht

Nieuwe Actros biedt heel wat nieuwe techniek

Gepubliceerd op 21-05-2019 10:00 uur

De nieuwe Mercedes-Benz Actros werd verleden jaar geïntroduceerd in Berlijn en was hierna met de nieuwe 'Mirrorcams' te zien op de IAA in Hannover. De eerste auto's worden zo langzamerhand afgeleverd. De De Actros moest perfect worden, vandaar dat het wat langer duurde. Maar met alle assistentiesystemen die autonoom rijden op level 2 mogelijk maken, zou je haast kunnen stellen dat het het wachten waard is. En het mooie is dat Mercedes-Benz stelt dat deze Actros dan ook weer drie tot vijf procent zuiniger is geworden.

 

Autonoom rijden op level 2, dat is best bijzonder. Het is mogelijk  dankzij het nieuwe 'Active Drive Assist' dat gebruik maakt van een elektronisch aangestuurd stuursysteem. Op de grote weg houdt het nieuwe 'Active Drive Assist' de Actros keurig binnen de belijning van de rijbaan. De elektronica maakt het mogelijk, want waar de 'Lane Keeping Assist' nog werkte met waarschuwingen, geeft de radar in combinatie met de camera nu continu signalen af aan de stuurinrichting die de auto dan ook constant bijstuurt. Ongeveer zoals we zelf – bijna ongemerkt – altijd doen. Na enige gewenning zijn de reacties positief. Gewenning, omdat het stuur onder je handen beweegt met kleine corrigerende rukjes. Het systeem is uitschakelbaar. In het nieuwe digitale display wordt het aangegeven door een virtuele rijbaan waarvan de markering blauw oplicht, dan werkt het systeem, of wit en dan is het uitgeschakeld als bijvoorbeeld de belijning te slecht is. Verder voelt de chauffeur het dus in zijn stuur. Nu is het niet zo dat de chauffeur zijn handen niet meer aan het stuur hoeft te houden. Doet hij dat wel dan waarschuwt het systeem na vijftien seconden dat de chauffeur niet wordt waargenomen. Handelt hij niet, door gewoon het stuur vast te pakken, dan volgt een volgende waarschuwing met geluid en trilsignaal waarna het systeem zichzelf na één minuut uitschakelt. De chauffeur moet ook volgens de wet ten alle tijden zijn handen aan het stuur houden. Tot zover dus niet nieuws. En stuurt hij zelf, dan biedt Active Drive Assist extra ondersteuning om het manoeuvreren nog makkelijker te maken.

De cockpit

Over die nieuwe cockpit valt ook heel wat te zeggen. Het eerste wat opvalt zijn de twee schermen - displays - die gekopieerd zijn uit de personenauto's en naast elkaar zijn opgesteld. Het hoofdscherm kan ingesteld worden met een digitale snelheidsmeter of een simulatie van de 'gewone' klokken: snelheidsmeter en toerenteller. Verder zijn hier alle instellingen te zien van de systemen die al dan niet zijn ingeschakeld. Het tweede scherm rechts van de bestuurder herbergt onder andere het multimediasysteem. Daarnaast vervangt het heel wat van de schakelaars op het dashboard, dat er gelijk heel wat rustiger en overzichtelijker uit is komen te zien. Via dit touchscreen-scherm zijn alle instellingen aan te passen, zoals veiligheidssystemen, airco, navigatie, radio, telefoonaansluiting et cetera. Weet je de weg eenmaal in de instellingenmenu dan werkt het supersnel, zo liet de meerijdende Mercedes-Benz instructeur zien. 

Active Drive Assist

Terug naar Active Drive Assist, want dit systeem neemt ook een gedeelte van de Adaptive Cruise Control (ACC) over. Komt een voor je rijdende auto te dicht bij dan mindert Active Drive Assist vaart en wanneer de afstand, handmatig in te stellen, weer voldoende is, accelereert de Actros tot de gewenste snelheid. En dat werkt ook in file-rijden inclusief zelfs een 'stop-and-go' functie.

Active Drive Assist herbergt nog een heel wonderlijk en handig hulpmiddel. Wonderlijk omdat het net even anders reageert dan je zelf zou doen. Het werkt in samenwerking met GPS en accurate HD-kaarten voorzien van data over de topografie, bochten en de geometrie van kruisingen en rotondes en het gebruikt verkeersbordenherkenning. Het lijkt op het bekende 'Predictive Powertrain Control', maar dan met een beetje meer. Het past de snelheid aan op de topografie en de weg-layout! En dat is bijzonder. Op een kronkelweg in de bergen even buiten Barcelona, met behoorlijke hoogteverschillen en echte 'hairpins', liet het zien wat het doet. Het geeft gas, schakelt op en af afhankelijk van de terreingesteldheid. Bochten worden van te voren in het display aangegeven met welke optimale snelheid en versnelling de Actros ze zal nemen, rekening houdend met ook het ladinggewicht. Stel je rijdt vijftig op een recht stuk, de Actros geeft aan dat er een bocht aan komt die met 32 km/h genomen moet worden, dan remt hij af en schakelt terug op het meest optimale moment tot je 32 km/h rijdt. En laat dat schakel of rempunt nou heel ergens anders liggen dan wat een chauffeur zou doen. Heel wonderlijk. Soms remt hij later, soms eerder. Soms wordt opgeschakeld waar je het niet verwacht en soms schakelt hij ook helemaal niet; bij een beetje een dalende weg kan de Actros ook zomaar in 'leerlauf' gezet worden als het brandstofvoordeel biedt. De computer regelt het. Het werkt subliem, het enige wat de chauffeur nog moet doen is sturen, de rest is hem uit handen - voeten - genomen. Wel blijft het opletten geblazen bij tegemoetkomend verkeer, zoals een van de collega's meemaakte. Die had in een scherpe bocht een 'bijna encounter' met een uitzwaaiende zwaartransporttruck die de berg opkwam. De Actros kan daar (nog) niet op anticiperen. Voor de rest lijkt dit toch wel de opmaat naar een autonoom rijdende truck. PPC is overigens standaard op de Actros te vinden.  

Beeldscherm als spiegel

Over de 'Mirrorcam' is al het nodige geschreven. Een mooi systeem dat Mercedes-Benz nu standaard op de Actros aanbiedt. Conventionele spiegels zijn nog wel tegen 'gereduceerde meerprijs' leverbaar. Maar wie zou die nog willen? Het dodehoekprobleem is met de Mirrorcam bijna opgelost. Bijna, omdat bij de proef met de 'Abliege Assistent' – Side Guard Assist –, waarmee voetgangers en fietsers worden gedetecteerd, de fietser als hij dicht tegen het portier aan staan niet te zien is, behalve in de 'oude' bolle dodehoekspiegel. Maar verder: wat een zicht! ook bij inhalen geeft de Mirrorcam perfect weer wanneer de Actros voorbij de ingehaalde auto is. Dan moet wel eerst de lengte van de trailer zijn ingegeven. In de paar donkere tunnels die het traject telde bleef het zicht in de Mirrorcam uitstekend, het voordeel van digitale camera's. Overigens, wat ook handig is: in een tunnel schakelt de airco automatisch over naar 'binnenlucht' om bij het verlaten van de tunnel weer automatisch naar 'buitenlucht' te schakelen. Daarbij biedt de Mirrorcam ook 's nachts veiligheid. Een chauffeur die ligt te rusten hoeft niet meer cabine uit om te zien wat er voor of naast zijn truck gebeurt, hij schakelt eenvoudigweg zijn Mirrorcam in. Door het ontbreken van de spiegels verbetert ook het zicht naar opzij en voren aanzienlijk. De a-stijl is vanwege de verticale beeldschermen weliswaar iets dikker geworden, maar dat valt in het niet bij de winst van de weggehaalde spiegels. 

ABA5

En dan is er ook nog ABA5, Active Brake Assist. Weer een verbetering van de remassistent die nog beter voetgangers herkent, actief ingrijpt en de Actros tot een noodstop aanzet. Om het te tonen gebruikt Mercedes-Benz tegenwoordig een pop die over de weg wordt getrokken, de eerste proeven gebeurde tenminste nog met echte Mercedes-Benz medewerkers, die overigens nog allemaal leven. Maar het werkt geweldig, de Actros gaat vol in de remmen of helpt de chauffeur als er een botsing dreigt door de remkracht vol te benutten. Diezelfde chauffeur heeft in de Actros een nieuwe elektronische handrem gekregen mét 'hold'-functie. Wordt de motor uitgezet, dan schakelt de 'parking brake' automatisch in. Sta je in de file op de heuvel, dan hoeft alleen het rempedaal licht ingedrukt te worden om de 'hold'-functie te activeren. Voor beide geldt: druk het gaspedaal in en je rijdt weer.

Door: Jos Haas