Terug naar het overzicht
De Actros Edition 2 is een echt topmodel en er een voor de liefhebber.

Mercedes-Benz breidt Actros-gamma uit met twee uitersten

Gepubliceerd op 13-10-2020 09:07 uur


Ondanks alle corona-perikelen in de wereld weten truckfabrikanten nog altijd behoorlijk wat nieuws te presenteren. Mercedes-Benz had een en ander verdeeld over een paar evenementen, want niet alleen werden nieuwe Actros-trucks voorgesteld, in Berlijn stonden zelfs twee elektrische trucks en één concept brandstofcel truck op het podium. De nieuwe loten aan de Actros-stam zijn ook al uitersten: een nieuwe gelimiteerde uiterst luxe editie, luisterend naar het illustere 'Edition 2' en een eenvoudig werkpaard, de Actros F.

 

Echt nieuw en ook verrassend is de nieuwe Actros F. Een truck die is gepositioneerd aan de onderkant van de Actros range. Hij komt beschikbaar in de EU-markt en is volgens Mercedes–Benz 'een truck ontworpen voor functionaliteit'. Wij zouden zeggen: een uitgeklede Actros, al is dat wat overdreven want de cabine is geheel nieuw ontworpen, die staat laag op het chassis en is bereikbaar via drie treden die je leiden naar de cabinevloer op een hoogte van maar 160 centimeter. Om te beginnen met het 'striptease'-effect', de Actros F ontbeert innovaties zoals die wel te vinden zijn in de laatste nieuwe Actros-modellen. Uitzonderingen hierop zijn uiteraard de wettelijk verplichte veiligheidssystemen. Het gaat volgens de fabrikant om mogelijkheden om binnen een vloot de logistieke en organisatorische systemen te koppelen. Mercedes-Benz ziet dan ook een markt voor deze truck in bijvoorbeeld vervoer van containers, afzetbakken, distributie, tank- en silovervoer en vuilnisophalers. Een truck voor de regionale en middellange afstand. De nieuwe cabine komt in twee uitvoeringen: Streamspace en Bigspace geheten. Beide worden 2,5 meter breed, nadeel is misschien dat er een motortunnel in ligt van 12 centimeter hoog. Desondanks oogt hij behoorlijk ruim. 

 

'Classic Cockpit'

Eén van de innovaties die niet in de Actros F zijn terug te vinden is het nieuwe MirrorCam systeem. De 'kleine' Actros krijgt gewone spiegels. Een optie is ook 'Active Sideguard Assist', ofwel het nieuwe dodehoekwaarschuwingssysteem dat zelfstandig een noodstop kan maken. En dat doet wel weer vreemd aan, aangezien deze Actros F bedoeld lijkt voor gebruik in vooral verstedelijkte omgevingen. Enfin, het is wel als optie verkrijgbaar. ABA 5 daarentegen is standaard aanwezig. De 'F' krijgt de 'Classic Cockpit' – lees analoog – lay-out maar wel met het multifunctionele stuurwiel uit de 'gewone' Actros. Een nieuw 10-inch multimedia scherm is als extra mogelijk. Verder is de 'F' via optioneel verkrijgbare systemen en toebehoren naar eigen wens samen te stellen. Zo kan hij ook uitgerust worden met het verbeterde PPC, Predictive Powertrain Control, wat het brandstofverbruik aanzienlijk kan terugdringen. 

 

Uptime

Ook al is het een 'uitgeklede' Actros, hij is wel aangesloten op Mercedes-Benz Uptime, dat de truck continu in de gaten houdt en diagnoses stelt op basis waarvan onderhoud gepleegd kan worden. Dit alles om de 'Uptime' van de truck zo optimaal mogelijk te houden. De servicepakketten zijn uiteraard geheel naar wens samen te stellen. Vanaf maart volgend jaar komt het merk ook nog eens met een nieuwe vorm van het servicecontract, CompleteMile. Het komt beschikbaar voor alle Mercedes-Benz trucks, van de 'F, de Atego, Aroc en Actros. De Axor wordt hierin niet meer genoemd, want daar komt nu feitelijk de 'F' voor in de plaats. Anders dan bij 'Mercedes-Benz Complete' worden bij CompleteMile de maandelijkse abonnementskosten berekend naar het aantal afgelegde kilometers. Hiermee komt Mercedes-Benz tegemoet aan vlooteigenaren die op bepaalde tijden door bijvoorbeeld seizoensinvloeden minder kilometers maken. Het verrekenen gaat eveneens geheel automatisch. 'Uptime' geeft de kilometerstanden door aan de 'Mercedes-Benz Trucks IT-systemen', waarna automatische de factuur wordt opgemaakt. 

 

Bijzondere Edition 2

De Actros Edition 2 is een echt topmodel en er een voor de liefhebber. Je moet er dan wel snel bij zijn, want er worden er maar 400 van gebouwd. Dan heb je zeker iets bijzonders: een uiterst luxe truck die het aanzien meer dan waard is. In het interieur is veel met nappa-leer gewerkt tot en met de handgrepen op de deur. Verder zijn accenten in 'carbon fibre' – ofwel koolstofvezel – uitgevoerd en is het Edition logo uitgevoerd in gepolijst en geborsteld aluminium, een echte 'eye-catcher'. Comfortabel is het nieuwe bed met een breedte van 900 millimeter. Aan de buitenkant is de 'Edition 2' te herkennen aan een exclusief patroon met de ster en Edition 2 aanduiding op de zonneklep, het Actros-embleem en vier extra LED-lampen in de zonneklep. Verder zijn de treden uitgevoerd in roestvrijstaal evenals de wieldoppen van de achteras. De ster in de grille is verlicht en enkele elementen van de grille zijn in zwart uitgevoerd. 

 

'Human-Machine Interface'

Een bijzondere truck dus, helemaal als dan ook nog  voor de optionele Multimedia Cockpit wordt gekozen met twee kleurenschermen die Mercedes-Benz als 'hart' ziet van wat het noemt de 'Human-Machine Interface' (HMI). Met de Multimedia Cockpit komt dan ook een snelle aansluiting op de Mercedes-Benz 'Truck app portal', een app en webportaal met telematics oplossingen van het eigen Fleetboard of systemen van aanbieders naar eigen keuze. Fleetboard in deze configuratie biedt een nieuwe functie 'HABBL' waarmee eigen trucks en die van onderaannemers geïntegreerd kunnen worden in het systeem voor overdracht van bijvoorbeeld vervoeropdrachten en dat communicatie mogelijk maakt met alle deelnemers in de keten, van thuisbasis, chauffeur tot en met de klant en afleveradres. Want dat is de nieuwe tijd aan het worden met als toverwoord 'Connectivity'. Het behelst tevens het contact met de Mercedes-Benz service centers om onderhoud en aanstaande reparaties te signaleren nog voor het probleem zich openbaart. De bedoeling is om het bezoek aan de werkplaats te minimaliseren en dus de truck zo veel mogelijk op de weg en rijdend te hebben. Dit 'telediagnosticeren' voedt Mercedes-Benz Uptime dat de voertuigsystemen continu en real-time monitored en en passant 1200 checks uitvoert en daarbij continu de 'gezondheidsstatus' van meer dan veertig systemen in de gaten houdt. Mocht er iets fout gaan dan worden de verschillende partijen binnen 240 seconden gewaarschuwd, meldt Mercedes-Benz trots. Volgens de fabrikant is vijftig procent van alle verkochte Mercedes-Benz trucks met het systeem uitgerust.

 

Active Sideguard

Daarnaast werden ook nog wat extra veiligheidssystemen gepresenteerd die nu standaard binnen ABA 5, Active Brake Assist, zijn opgenomen. Vanaf midden volgend jaar wordt het Active Sideguard Assist leverbaar, een systeem om de dode hoek op te heffen waarbij de chauffeur niet alleen maar meer een signaal krijgt dat er bijvoorbeeld een fietser zich in zijn dode hoek bevindt, maar indien hij niet reageert de truck zelfstandig een noodstop uitvoert. We konden het een paar jaar gelden al 'live' meemaken tijdens een demonstratie met de Actros en het is indrukwekkend, maar levert bovenal veel veiligheid op voor de medeweggebruiker. Het is standaard aanwezig in de nieuwe 'Edition 2' naast de standaard aanwezige MirrorCam – camera's die de spiegels vervangen. Optioneel is er dan ook 'Active Drive Assist 2' (ADA 2) dat op SAE level 2 gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk maakt door het uitvoeren van een noodstop bij dreigende verkeerssituaties. ADA 2 doet dit ook als het detecteert dat de chauffeur al langere tijd niet 'actief is geweest' en hij niet reageert op de gegeven waarschuwingssignalen. 
Maar om nog even bij de Actros Edition 2 te blijven, het lijstje met extra's die standaard bij deze truck worden geleverd, omvat dus het veiligheidspakket, een 'Comfort' pakket met LED sfeerverlichting, scheerspiegel en een koelkast. Verder is er standaard een lederen stuurwiel aanwezig, elektrisch zonnescherm, bi-xenon koplampen, regensensor en LED-achterlichten. Voor de chauffeur komt er dan nog een leuk audiosysteem, houder voor de laptop en een extra 12/15 volt aansluiting bij. De MirrorCam krijgt dan ook nog de LED-verlichting en -indicatoren voor het achteruit aandokken, en als kers op de taart zijn er dan nog naar individuele wens aan te passen servicepakketten.


Door: Jos Haas