Buko Transport uit Beverwijk heeft een primeur met de eerste MAN WVTetra, een vijfasser met een koppellengte van acht meter. Dankzij de compacte afmetingen past deze MAN-truck binnen de wet-telijk toegestane lengte voor een gangbare dieplader-aanhangwagen. Daarnaast is het een volwaardige 10x4 asfaltkipper met een laadvermogen van 31 ton.
Voor BUKO Transport is het concept van Wierda Voertuig Techniek een uitkomst, aldus directeur Wouter Langendijk: "Wij waren op zoek naar een alternatief voertuig voor ons asfaltwerk voor KWS Infra en we zochten contact met Wierda Voertuig Techniek om een nieuw concept te ontwikkelen, een vijfasser met een koppellengte van acht meter zonder in te boeten op de wendbaarheid en het laadvermogen. Het resultaat van die samenwerking met WVT is deze eerste WVTetra."
Duurzaam concept
De MAN vijfasser is acht meter lang van bumper voorzijde tot hart koppeling, waardoor deze binnen de geldende lengte wetgeving ingezet kan worden in combinatie met een dieplader-aanhangwagen.
"Dergelijke combinaties worden door ons ingezet voor het vervoer van de asfaltset en walsen en dergelijke naar het werkvak", vertelt Langendijk. "Nadat die machines gelost zijn, wordt de truck ingezet voor de aan- en afvoer van (frees)asfalt, en dankzij dit concept kan dat zonder laadvermogen in te leveren. Tot nu toe waren we door de lengte gedwongen om hier 8x4 kippers voor te gebruiken, maar die kwamen iedere rit acht ton laadvermogen tekort."
Met een laadvermogen van 31 ton draagt de MAN WVTetra bij aan duurzaamheid want dezelfde vervoerprestatie kan worden verricht met minder ritten. Langendijk: "Voor ons was dat de belangrijkste reden om voor dit concept te kiezen. Wij zijn doorlopend op zoek naar de meest duurzame oplossingen en daar past dit concept perfect in."
Lees voor het volledige artikel de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld.