Terug naar het overzicht

IVECO Stralis wordt IVECO S-WAY

Gepubliceerd op 03-07-2019 11:09 uur

Iveco heeft zijn Stralis vernieuwd en noemt hem nu S-Way. Ten opzichte van de Stralis heeft de S-Way een compleet nieuw cabine gekregen, die meer ruimte biedt. Daarnaast heeft Iveco aan de kostenbeheersing van het voertuig gewerkt en meldt dat de TCO verder is verbeterd onder andere door een vier procent zuinigere aandrijflijn en vergaande connectiviteit. Ander nieuws is dat Iveco een oude naam in ere hersteld voor een bijzondere uitvoering van de S-Way: Magirus.

 

Evenals eerder al bij de presentatie van de New Daily werd gemeld, ziet Iveco veel heil in connectiviteit, het continu in verbinding staan met Iveco en de thuisbasis, waar data worden verzameld over hoe de truck zich gedraagt en automatisch wordt bepaald wanneer onderhoud nodig is of dat hij preventief naar een servicecenter wordt gedirigeerd als zich een probleem dreigt te openbaren. 
De Iveco S-Way is ontwikkeld met een compleet pakket op de chauffeur gerichte functies en services, op duurzaamheid.
De Italiaanse truckfabrikant wil met deze nieuwe Iveco Way 'heavy-range' geïntegreerde economische en ecologisch duurzame transportoplossingen bieden aan haar klanten. Het is een fenomeen dat zich bij iedere fabrikant voordoet, trucks worden beter en gaan minder vaak kapot waardoor minder onderhoud nodig is dat ook nog beter kan worden ingepland. Met andere woorden, het verdienmodel verandert. Bij Iveco stellen ze dat diensten rond het product belangrijker worden dan het product zelf. Diensten die zijn ontwikkeld met aandacht voor de chauf-feur, duurzaamheid en op het verlagen van de Total Cost of Ownership (TCO). 

 

Cabine

Voor de chauffeur zal het eerste zijn waar hij op let de nieuwe cabine. Hij is ruimer geworden met een vlakkere vloer, ergonomisch ingericht met een goed geplande indeling die functionaliteit combineert met comfort. Het ontwerp is ook gericht op de veiligheid van de chauffeur. Hij heeft een veel beter zicht rondom het voertuig. Iveco stelt dat de cabine geheel nieuw is ontworpen en de aerodynamische prestaties zijn geoptimaliseerd. Het leidt volgens de Italianen tot een brandstofverbruik dat maximaal vier procent beter is dan zijn voorganger. Evenals bij de Daily heeft ook de S-Way een meerdelige bumper gekregen die de reparatiekosten moet verlagen, omdat alleen het getroffen onderdeel vervangen hoeft te worden in geval van schade. Blijkbaar wordt er best veel schade gereden. En ook dit draagt bij aan een betere TCO.

 

100% verbonden

De nieuwe, geavanceerde Connectivity Box in de Iveco S-Way maakt connectiviteit aldus de fabrikant een 'echte gamechanger'. De box verzamelt, verwerkt en wisselt gegevens in realtime uit. Het werkt op een serviceplatform en is ontwikkeld in samenwerking met Microsoft dat gegevensopslag en -beheer biedt. Eigenaren en chauffeurs zijn constant verbonden met het voertuig op hun mobiele apparaat of pc via de gebruiksvriendelijke MyIveco-portal en -app. Services voor een efficiëntere werkomgeving van de chauffeur zijn toegankelijk via de gebruiksvriendelijke MyIveco Easy Way-app. Het moet er toe leiden dat de 'uptime' van het voertuig maximaal wordt door een consistente en voorspellende service te bieden en aldus een lage TCO te leveren. Professioneel brandstofadvies, fleetmanagement en onderhoud, om de prestaties en efficiëntie van het wagenpark te optimaliseren, behoren tot de mogelijkheden.

 

LNG

Verleden jaar al introduceerde Iveco al haar nieuwe Euro 6d motoren. Met de S-Way stelt Iveco een verdere vermindering van PM-, NOx- en CO2-emissies te realiseren. Dit wordt bereikt met Iveco's nabehandelingssysteem HI-SCR in combinatie met de Hi-Tronix-transmissie, en Smart EGR. Daarnaast komt de S-Way uiteraard beschikbaar met een Natural Power LNG motor die 460 pk levert. Eén tankbeurt biedt aan actieradius van maximaal 1600 kilometer. Deze S-Way NP heeft volgens Iveco een deeltjesemissie die 99 procent lager is dan diesel, negentig procent minder NO2, terwijl als biomethaan wordt getankt de CO2-uitstoot zelfs met 95 procent vermindert.

 

Magirus en Fit Cab

Met de nieuwe Iveco Magirus brengt de fabrikant een eerbetoon aan dit illustere erfgoed, terwijl hij zich vastberaden op de toekomst richt, zoals het persbericht het noemt. De nieuwe Magirus bevat meerdere elementen van het originele merk, waaronder de klassieke tweekleurige livrei en chromen details. 'Het herinterpreteert zijn erfgoed met verfijning, introduceert precisie vakmanschap en geavanceerde technologie', meldt Iveco. 'Er is buitengewone aandacht besteed aan elk detail, van de hoogwaardige lederafwerkingen en fijne stoffen tot de metalen hendels, schakelaars en inzetstukken, en een breed scala aan opties om elke klant in staat te stellen zijn cabine werkelijk uniek te maken.' Dan is er ook nog de S-Way Fit Cab. Een aardig speeltje voor de chauffeur die aan zijn fitheid wil werken, want de Fit Cab komt met de nodige fitnessattributen. Maar dit zijn nog wel prototypen, waarmee Iveco chauffeurs kennis wil laten maken om de interesse te peilen. De Magirus zal best lukken, maar een fitness cab..? Nou ja, Iveco inventariseert de wensen en bepaalt dan of er een markt voor is.
 
Door: Jos Haas