Terug naar het overzicht

H2-Share’s eerste vrachtwagen op waterstof rijdt in Nederland

Gepubliceerd op 09-04-2020 08:13 uur

Een vrachtwagen van 27 ton met waterstof-brandstofcel rijdt door Nederland. De door VDL gebouwde truck wordt in de praktijk getest door Breytner 'Zero Emission transport' uit Rotterdam. De proef is onderdeel van het door Europa gefinancierde H2-Share project dat de ontwikkeling van zero-emissie vrachtvervoer als doel heeft. De waterstofvrachtwagen is een unicum in de Benelux. Het gaat om de eerste vrachtwagen die in deze vorm, samen met het mobiele tankstation, wordt gedemonstreerd. De lancering van de eerste demo wordt door de initiatiefnemers gezien als 'een enorme stap in de ontwikkeling van de zero-emissie zware vrachtwagen industrie in het noordwesten van Europa'. "Niet in het minst omdat er nu praktische ervaring wordt opgedaan met trucks die rijden op waterstof."

 

Bevoorrading

De demo vindt plaats bij transportbedrijf Breytner. Dat bedrijf biedt zero-emissie transportdiensten aan. De onderneming zet de truck drie maanden in voor de bevoorrading van een bekend meubelconcern. De vrachtwagen wordt getest in verschillende logistieke processen. Na de eerste proefperiode bij Breytner gaat de truck naar één van de andere partners binnen het project. Bedoeling is om de vrachtwagen te testen op zes verschillende locaties in Duitsland, Nederland, België en Frankrijk. Om dit mogelijk te maken, onafhankelijk van de beschikbaarheid van waterstoftankstations in de buurt, stelt de Duitse firma Wystrach een goedgekeurde en flexibele oplossing beschikbaar in de vorm van een mobiel waterstof tankstation. Bij Breytner kan de vrachtwagen echter ook tanken in de waterstofstations te Rhoon/Rotterdam en Helmond.
"We zijn erg enthousiast dat we één van de weinige bedrijven ter wereld zijn die een waterstoftruck in een praktijkomgeving kunnen tonen. Dit geeft ons en onze klanten waardevolle kennis over zero-emissie transportoplossingen en het helpt ons om de volgende stap voorwaarts te nemen in duurzaam transport", zegt Marie-José Baartmans van Breytner.

 

Zwaar vervoer

"We realiseren ons dat er een toenemende vraag is naar een holistische kijk op mobiliteitsconcepten. Fabrikanten van vrachtwagens, treinen, bussen en zelfs vorkheftrucks zijn geïnteresseerd in systemen op en voor waterstof. Het H2-Share project is bijgevolg een interessant uitstalraam voor deze trendzettende mogelijkheid", zegt Wolgang Wolter, CEO van Wystrach GmbH. "Binnen de logistieke sector groeit de interesse in zero-emissie oplossingen om zo de impact op luchtkwaliteit te verminderen. In stedelijke gebieden kunnen batterij-elektrische vrachtwagens een oplossing zijn. Hun bereik blijft echter beperkt en daarom bieden batterij-elektrische vrachtwagens geen oplossing voor zwaar vrachtvervoer over grote afstanden. Elektrische vrachtwagens mét een waterstof brandstofcel die het bereik verlengt, bieden die oplossing wel. In de EU is dit soort voertuigen nog niet commercieel beschikbaar, al hebben ze een enorm potentieel. H2-Share wil dit potentieel aantonen."

 

Barrières

Menno Kleingeld, managing director van VDL ETS vertelt: "Op dit moment bestaan er enkele barrières voor het wijd verspreiden en kostenefficiënt maken van waterstof-elektrische zware vrachtwagens. Om tot een goed TCO-model te komen, moeten deze barrières worden weggewerkt. De kosten voor waterstof moeten significant dalen, het aantal waterstoftankstations moet toenemen en het vertrouwen in het waterstof brandstofcelsysteem moet stijgen. Binnen het H2-Share project tracht VDL, in samenwerking met partners, de marktgereedheid van waterstofbrandstofcellen voor zware vrachtwagens aan te tonen. We willen demonstreren dat deze betrouwbaar zijn voor dagelijks gebruik door echte gebruikers in Noord-West Europa als voorloper voor de massale uitrol van deze technologie." 

 

Grote rol voor waterstof

Het H2-Share project moet bewijs leveren voor de gereedheid van waterstoftechnologie voor zware vrachttoepassingen in real-life condities en moet een basis vormen voor de ontwikkeling van de zero-emissie vrachtwagenindustrie in Noordwest Europa.
De partners en associated partners binnen het H2-Share project zijn VDL, Wystrach GmbH, Rai Automotive NL, Breytner, Colruyt Group, Cure, DHL, e-mobil BW, Hydrogen Europe, Nederlands Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, TNO, WaterstofNet. De Gemeente Helmond en VIL zijn sub-partners in het project.
Het project ontving 1,69 miljoen euro subsidie via Interreg NWE en wordt gecoördineerd door WaterstofNet. WaterstofNet focust zich al meer dan tien jaar op de ontwikkeling van waterstof in de Benelux en was mee verantwoordelijk voor de eerste projecten met vuilniswagens en vrachtwagens op waterstof.
Directeur Adwin Martens van WaterstofNet voorziet een grote rol voor waterstof in zware vrachttoepassingen. "Meer dan 4 jaar geleden zijn we in samenwerking met regionale partners begonnen met het ontwikkelen van Europese projecten met een focus op waterstof in zware vrachtwagens, ons daarbij richtend op demonstraties met industriële partners en het vergaren van praktische kennis. Na succesvolle demonstraties met vuilniswagens op waterstof in andere projecten, zijn we er trots op betrokken te zijn bij de eerste demonstratie van deze vrachtwagen in onze eigen regio, binnen het H2-Share project. Wij geloven dat het overduidelijk is dat waterstoftechnologie sterke toekomstmogelijkheden biedt voor Europa en kijken er naar uit om de volgende stappen te nemen."

 

Wederopbouw na crisis

Over de huidige Covid-19 uitbraak en de rol van waterstof, heeft Jorgo Chatzimarkakis, Secretatis Generaal van Hydrogen Europe het volgende te melden: “Europa staat op dit moment voor een ongeziene crisis. Onze economie zal hier zwaar onder lijden en waterstof, als innovatieve technologie, kan een cruciale rol spelen in de economische heropbouw en voldoen aan de Europese Green Deal. Met de ingebruikname van de H2 Share truck hebben we tastbaar bewijs dat de waterstofbrandstofceltechnologie klaar is voor nú én de toekomst.”