Terug naar het overzicht

DAF Trucks start veldtest met CF Hybrid

Gepubliceerd op 28-02-2020 09:01 uur

DAF Trucks is de veldtest gestart om praktijkervaring op te doen met de CF Hybrid. De Nederlandse transporteur Peter Appel heeft twee van deze innovatieve trucks in gebruik genomen voor de bevoorrading van supermarkten in centraal-Nederland. De DAF CF Hybrid rijdt elektrisch in stedelijke gebieden en maakt daarbuiten gebruik van de dieselmotor. De DAF CF Hybrid Innovation trucks zijn uitgerust met 10,8 liter Paccar MX-11 dieselmotor (330 kW/450 pk), een ZF elektromotor (75 kW/100 pk, piek: 130 kW/175 pk) en een speciale ZF TraXon-versnellingsbak voor hybride aandrijflijnen.


De elektromotor wordt gevoed door een 85 kWh batterijpakket. Dat pakket wordt opgeladen tijdens het rijden op de dieselmotor. De elektromotor fungeert dan als generator en levert energie aan het batterijpakket. In de toekomst kan de batterij ook worden opgeladen bij een (snel)laadstation.
Wanneer de batterij volledig is opgeladen heeft de DAF CF Hybrid - afhankelijk van het totaalgewicht van de truck-trailer-combinatie - een elektrisch bereik van 30 tot 50 kilometer, veelal voldoende om stedelijke gebieden mee in en uit te rijden, zonder dat er emissie uit de uitlaat komt.

 

Slim energie-management 

Buiten de stedelijke gebieden wordt de CF Hybrid aangedreven door de MX-11 dieselmotor, die een grote actieradius biedt. Daarbij zorgt de hybridetechnologie, dankzij slim energiemanagement, voor extra brandstofbesparing.
"Energie die wordt geregenereerd bij het gebruik van de motorrem en Down Hill Speed Control, wordt door de elektromotor namelijk gebruikt bij de ondersteuning van de dieselmotor. Dat komt het brandstofverbruik – en daarmee de CO2-uitstoot – ten goede. Samen met onze opdrachtgever Albert Heijn kijken we voortdurend naar mogelijkheden om onze CO2-footprint verder te verbeteren”, stelt Marcel Pater, wagenparkbeheerder van het Nederlandse Peter Appel Transport, dat een vloot heeft van in totaal 680 trucks. “Daar waar elektrische vrachtwagens vooral geschikt zijn voor binnenstedelijke distributie, biedt de hybridetechnologie mogelijkheden voor inzet op langere afstanden. In de steden rijden wij met de DAF CF Hybrid volledig elektrisch en met de dieselmotor zijn ook ritten tussen de verschillende distributiecentra in binnen- en buitenland geen probleem.”

 

Alternatieven

“Op weg naar een nog schonere toekomst is er voor DAF niet één technologische oplossing voor alle transporttoepassingen”, aldus Ron Borsboom, executive director productontwikkeling. “Daarom beproeven we vele technologieën. Volledig elektrische aandrijving is een prima alternatief voor stedelijke distributie en dieseltechnologie blijft – mede dankzij de komst van nieuwe brandstoffen – een uitstekend alternatief voor de lange afstand en voor de langere termijn kijken we zeker ook naar waterstof. Met de veldtest van de CF Hybrid willen we niet alleen onderzoeken hoe deze elektrische/dieseltechnologie presteert, maar vooral ook hoe deze past in de dagelijkse inzet bij onze klanten."