DAF presenteerde onlangs zijn Nieuwe Generatie trucks voor het bouwsegment op de bauma, 's werelds grootste beurs voor de bouwsector, die van 24 tot en met 30 oktober in München werd gehouden. De nieuwe DAF XDC en XFC, die hun DNA delen met de ‘International Trucks of the Year’ 2023 en 2022, zetten de nieuwe standaard op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort.
De 2-, 3- en 4-assige XDC en de XFC zijn leverbaar met enkele of dubbele aandrijving. Beide Construction trucks zijn specifiek ontwikkeld voor zwaar werk onder ruige omstandigheden. De DAF XDC en XFC hebben een grote oploophoek van 25o en een enorme bodemvrijheid van 33 tot 39 centimeter, afhankelijk van de specificatie. De bouwvoertuigen van DAF hebben een robuust ontwerp met een solide, 3-delige stalen bumper, een grille met zwarte lamellen en wordt standaard uitgerust met een stalen plaat die de radiateur beschermt. De voertuigen vormen de ideale basis voor kippers, betonmixers, haakarmen en andere taak-specifieke opbouwen.
Nieuwe norm in efficiëntie
Net als hun broers voor transport over verharde wegen, maken de Nieuwe Generatie XDC en XFC gebruik van de nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13 motoren. Deze leveren vermogens tot 390 kW/530 pk.
Alle DAF Construction voertuigen zijn uitgerust met de geautomatiseerde TraXon versnellingsbak en voorzien van een speciale off-road instelling voor optimale schakelprestaties op uitdagend terrein. Schakelen gaat uiterst snel en bij hoge(re) toerentallen voor maximale prestaties in zwaar of heuvelachtig terrein. Daarnaast selecteren de XDC en XFC altijd automatisch de juiste wegrijversnelling. Nieuw zijn verder 'ASR Off' en 'Rock Free' voor optimale tractie op glad wegdek of om weg te kunnen rijden uit bijvoorbeeld mul zand of grind.
De opbouwvriendelijkheid is onovertroffen dankzij onder meer de zeer flexibele lay-out van chassiscomponenten, zoals EAS, accubak en luchtketels enerzijds en de beschikbaarheid van een volledige serie PTO's, bevestigingsmodules en aansluitingen anderzijds.
Nieuwe norm in veiligheid
De grote voorruit en zijruiten van de Nieuwe Generatie DAF XDC en XFC hebben dezelfde uiterst laaggeplaatste raamlijnen waarvoor alle Nieuwe Generatie DAF modellen worden geprezen, met het beste directe zicht in hun klasse als resultaat. Als optie is een Kerb View Window leverbaar, die - in combinatie met de opklapbare bijrijdersstoel - onbelemmerd zicht biedt op voetgangers en fietsers die zich naast de truck aan de bijrijderszijde bevinden. Ook het nieuwe DAF Vision Dashboard, dat aan de bijrijderszijde steil afloopt richting de voorruit, draagt bij aan uitstekend direct zicht. Dit dashboard is standaard op zowel de XDC als de XFC.
Voor eersteklas indirect zicht kan de Nieuwe Generatie DAF XD worden uitgerust met het DAF Digital Vision System, dat de hoofd- en groothoekspiegels vervangt. Het superieure DAF Corner View biedt een maximaal zicht van maar liefst 285 graden op de omgeving rond de A-stijl van de cabine aan bijrijderszijde.
De volledige LED exterieurverlichting is standaard op alle XDC en XFC uitvoeringen en draagt ook bij aan de superieure veiligheid.
Nieuwe norm in chauffeurscomfort
Dankzij ergonomisch geplaatste treden en een stuurwiel dat in een verticale parkeerstand kan worden gezet, begint het eersteklas chauffeurscomfort al met de uitstekende toegankelijkheid van de cabine. Ook het verstelbereik van de stoelen en het stuurwiel is ongekend, evenals het ruimtelijke gevoel van de cabine en de uitstekende opbergruimte. De Day Cab heeft een extra grote cabine gekregen voor meer interieurruimte. Een comfortabele derde stoel of een grote koelkast zijn af-fabriek leverbaar als optie. Ook de nieuwe XDC en XFC zijn uitgerust met het opvallende dashboard uit de rest van de Nieuwe Generatie serie, inclusief de volledig digitale instrumentenpanelen. De superieure rijeigenschappen profiteren van een volledig nieuw ontwerp van de voorzijde van het chassis en een nieuwe cabinevering.
Samenwerking met toonaangevende opbouwers
Zoals op de bauma te zien was, werkt DAF samen met toonaangevende opbouwers om de hoogste kwaliteit, efficiëntie en snelste voertuigbeschikbaarheid te garanderen. Optimaal vooraf gespecificeerde truck-opbouwcombinaties versnellen ook het bestelproces, waardoor de eerste volledig opgebouwde voertuigen in het eerste kwartaal van 2023 klaar zijn voor levering.