Terug naar het overzicht

Aantal LNG-trucks in jaar meer dan verdrievoudigd

Gepubliceerd op 15-01-2021 14:42 uur

LNG is niet meer weg te denken uit het Nederlandse transportlandschap. Het aantal LNG-trucks is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Meer dan vijftien procent van de verkochte Volvo-trucks is nu een LNG-truck. Het vloeibare aardgas wordt door steeds meer transportbedrijven ingezet als alternatief voor diesel. En niet zonder resultaat.

 

Aan de sterke toename van het aantal LNG-trucks in Nederland liggen twee hoofdredenen ten grondslag. Niet alleen besparen transporteurs met LNG aanzienlijk op hun CO2-uitstoot, ook wordt de meerprijs van een LNG-truck snel terugverdiend door verschillende stimuleringsmaatregelen (onder andere accijnskorting Nederlandse overheid, Duitse Maut-vrijstelling, Gelderland subsidie en MIA-voordeel). Zo bespaart Van de Kamp Transport uit Druten jaarlijks per LNG-truck 18.000 euro aan Maut. "Dat is over vijf jaar genomen ongeveer 90.000 euro. Zo kun je de meerprijs voor een LNG-truck snel terugverdienen", verklaart directeur Hans-Jürgen van de Kamp. Ook over het verbruik van de Volvo LNG-truck is Van de Kamp tevreden: "De LNG-trucks zijn bij ons zuiniger dan de dieseltrucks. Met een lichte vracht halen we dik 1 op 5 of zelfs hoger. De business case is gewoon positief. Er zit echt een verdienmodel achter", vertelt Hans-Jürgen van de Kamp. Ook de rijprestaties en het brandstofverbruik van een LNG-truck zijn goed. Arjan van Geffen, directeur van A.G. van Geffen Transportbedrijf vult aan: "Het grootste voordeel van de Volvo LNG ten opzichte van andere merken is het verbruik. Met de Volvo LNG-truck halen we een brandstofverbruik van bijna 1:5. Bovendien schakelt de truck fantastisch. Eerlijk, is eerlijk: de prestaties van de Volvo zijn op dit moment het beste."