Terug naar het overzicht

Stedelijke distributie Euser met Renault E-Tech D

Gepubliceerd op 01-08-2023 11:06 uur

Koninklijke Euser neemt dit jaar acht Renault Trucks E-Tech D’s in gebruik voor horecadistributie in binnensteden. Met de aanschaf van elektrische trucks bereidt de logistiek dienstverlener zich voor op de invoering van zero-emissie zones in 2025. De trucks worden geleverd door Renault Trucks Nederland en Renault Trucks-dealer Volvo Group Truck Center.

 

“We zitten als logistieke sector in een grote transitie en als bedrijf moet je mee veranderen om toekomstperspectief te houden”, zegt Daniel Spetter, Operationeel Directeur van Koninklijke Euser. “We voeren veel korte ritten uit in binnensteden en moeten ons voorbereiden op zero-emissie transport. Als we ook in de toekomst de stad in willen voor fijnmazige horecadistributie, moeten we nu stappen zetten. In 2025 worden de eerste zero-emissie zones ingevoerd en vanaf 2030 mogen we daar helemaal niet meer met dieseltrucks rijden. Met de aanschaf van elektrische trucks bereiden we ons daar op voor.”
De eerste twee Renault Trucks E-Tech D distributietrucks nam Euser in het voorjaar in gebruik. Later dit jaar volgen nog zes elektrische trucks. Spetter: “Wij hebben voor de Renault Trucks E-Tech D gekozen omdat dit voor ons de ideale trucks zijn voor inzet in binnensteden. Daarbij is goed gekeken welke elektrische trucks beschikbaar zijn voor ons segment. Renault Trucks is vooruitstrevend op het gebied van elektrisch transport en behoort tot de koplopers.”
Euser belevert met beide Renault Trucks E-Tech D’s horecaondernemers in onder meer Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. “Deze trucks hebben een netto laadvermogen van 6 ton en een actieradius van ongeveer 200 kilometer: voor stedelijke distributie kunnen we daar prima mee uit de voeten. We rijden met een truck per dag twee distributierondes en zo’n ronde is maximaal 90 kilometer. Als we tussen de eerste en tweede ronde toch een keer moeten bijladen, dan kan dat op het terrein van onze opdrachtgever Sligro, wat ook de standplaats is voor deze trucks. Hier gaan de trucks aan het eind van de werkdag ook aan de oplader, zodat ze de volgende ochtend weer volledig zijn opgeladen.”