Terug naar het overzicht

IFFS en Defensie kiezen voor Iveco Eurocargo

Gepubliceerd op 06-11-2020 14:01 uur

Het Ministerie van Defensie heeft een speciale Iveco Eurocargo 4x4 in gebruik genomen die via Iveco NLS en IFFS is geleverd. De truck wordt voornamelijk ingezet op springterrein Reek waar Defensie werkt met explosieven. IFFS (Innovative Fire Fighting Solutions) is gespecialiseerd in het ontwerpen en realiseren van niet-standaard brandweervoertuigen- en systemen. Het is een samenwerkingspartner voor de brandweerindustrie, die in staat is een sterke dialoog op gang te brengen tussen de verschillende partijen. Door krachten te bundelen en effici├źnt projectmanagement komt IFFS samen met de eindgebruiker tot creatieve en innovatieve oplossingen. Daarnaast wordt de engineering- en fabricage op maat aangeboden, zodat het haar klanten effectief vooruit kan helpen.

 

De nieuwe Eurocargo met een dagcabine beschikt over twee sproei-installaties, een watertank met een inhoud van 4.500 liter en een Deutz TCD 3.6 L4 pompaandrijving. Om het springgebied nat te kunnen houden, maakt Defensie onder andere gebruik van een sproei-installatie onder de voorbumper. Deze zorgt voor een gelijkmatige besproeiing over een breedte van minimaal drie meter. Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van de dakmonitor. Deze kent een bereik van 50 meter, waardoor het met gemak de tien meter hoge wallen kan besproeien. De blusmonitor is met een joystick bedienbaar vanuit de cabine. Met een druk op de knop wordt het voertuig operationeel: de pompmotor wordt gestart, de tankafsluiter geopend en de sproei-installatie in de aanvalspositie gebracht, zodat er direct kan worden gesproeid. De capaciteit van de bluspomp is 2.000 lpm bij 10 bar, waardoor Defensie met een krachtig sproeivoertuig haar werk kan doen en het terrein nat kan houden om preventief een natuurbrand te voorkomen. Op het springterrein in Reek zijn externe vulinstallaties, waardoor Defensie effici├źnt de tankinstallatie van het sproeivoertuig kan vullen. Op basis van alle eisen vanuit de Europese aanbesteding werd het sproeivoertuig helemaal naar wens ontworpen en opgebouwd. Hierdoor is de 15 tons Iveco uitgerust met een Tector 6.7 liter motor met 250 pk, een geautomatiseerde 6-trapsversnellingsbak, een hoog-laag tussenbak, inschakelbare vierwielaandrijving en sperren in de voor- en achteras. Adjudant Eef van Leeuwen vertelt over de eerste ervaringen met de Eurocargo: "We zijn met de 4x4 naar de Oirschotse Heide geweest met een volle watertank en de Iveco heeft zich goed gehouden. Deze trekt op het ruwe terrein moeiteloos door in de lage gearing. We gebruiken ons nieuwe sproeivoertuig om het springterrein preventief te sproeien. De Iveco Eurocargo is daar, met de verre reikwijdte, uitermate geschikt voor." Mede door een goede prijs-kwaliteit verhouding, de uitvoering met single air banden en de goede off-road eigenschappen van het voertuig, heeft IFFS voor de terreinvaardige Eurocargo gekozen. Adriaan Doorduin, sales engineer bij Iveco NLS: "IFFS is een klein bedrijf, waardoor je direct in contact staat met de juiste mensen. Tijdens het aankoop- en opbouwproces hebben we snel kunnen schakelen en elkaar doelmatig ondersteuning kunnen bieden." Directeur van IFFS Ad van Lith vult hierop aan: "Door de uitstekende samenwerking met Iveco NLS en het projectteam van Defensie is de Iveco Eurocargo binnen tien maanden volledig naar wens opgebouwd en afgeleverd."