Terug naar het overzicht

Bijzondere DAF XF 530 FAD 8x4 voor Bergnet

Gepubliceerd op 02-06-2021 14:10 uur

Inspelend op de toekomst koos bergingsbedrijf Bergnet voor de aanschaf van een nieuwe, zware bergingstruck. Dit splinternieuwe voertuig wordt ingezet voor de berging en repatriëring van zwaar materieel binnen het Bergnet-werkgebied dat loopt van Groot-Amsterdam naar ’t Gooi, Flevoland, Haarlem tot de regio Amersfoort. 
Met de komst van deze DAF neemt Bergnet afscheid van de Freightliner bergingstruck, die het bedrijf in de afgelopen jaren grote bekendheid opleverde. Als basis voor de nieuwe bergingswagen werd via Truckland Almere een DAF XF FAD 8x4 besteld met een 530 pk MX-13 motor, een af-fabriek verzwaard chassis, 15-tons achterassen, een op het werk aangepaste automatisch schakelende TraXon 16 versnellingsbak en een MX Engine Brake. In combinatie met de ZF intarder zorgt deze combinatie voor een remvermogen van 680 pk. Op dit compacte en wendbare 4-assige chassis bouwde de Italiaanse specialist Omars een 110 T recovery-installatie met een hydraulische 20 tons en 12,5 tons lier. Een configuratie met een goedgekeurd maximaal combinatiegewicht van 160 ton. Gebr. Ligthart uit Schagerbrug verzorgde de verdere opbouw en Omnimark uit Weesp realiseerde de nieuwe Bergnet-striping.

 

Berging zware voertuigen

Binnenkort schrijft Rijkswaterstaat een nationale aanbesteding uit voor de berging van zware voertuigen. Om in het eigen werkgebied over het juiste materieel te beschikken, investeert Bergnet in nieuw bergings- en transportmaterieel. “Door ons werk komen wij regelmatig bij vestigingen van Truckland in de regio en breiden die activiteiten graag nog wat verder uit”, vertelt Sander Vlaar, directeur van bergingsbedrijf Bergnet. “Door de jaren hebben wij een prettige relatie met elkaar opgebouwd. Eerder resulteerde dat in de levering van drie DAF LF lepelauto’s, voor de inzet bij Stadstoezicht in Amsterdam. Het is bekend dat truckdealers bij een stranding/berging of transport graag zien dat die activiteiten met een voertuig van het eigen merk worden verricht. Dat bracht ons bij de aanschaf van een zwaar bergingsvoertuig bij verkoopadviseur Willem Griffioen (Truckland Almere) en zijn collega Sales Engineer Ralph Spanjaard (Truckland Zaandam). Ralph kan met ingenieurs van de DAF-fabriek overleggen en adviseert over specifieke technische oplossingen die in dit geval noodzakelijk zijn. Samen met mijn collega en operationeel manager Jeroen Dorrestijn van Bergnet, vroeg ik eerst naar de wensen bij ons 24/7 parate team. Dit team bestaat uit zeven zwaar transport bergingsspecialisten die straks met dit voertuig gaan werken. Uit hun bevindingen bleek dat een 12,5 tons naast een 20 tons lier arbeidsvriendelijker en praktischer zou werken. Daarnaast hadden zij het verzoek om de opbouw van deze nieuwe bergingswagen net zo uit te voeren als die van de beide andere zware bergingstrucks die wij reeds in bezit hebben. Dat draagt bij aan een grote uitwisselbaarheid en zorgt dat je in de hectiek van het werk nooit misgrijpt.”

 

Specificaties

In verband met de vaak zware inzet van de bergingstruck had Jeroen Dorrestijn ook de nodige vragen. “We zochten een compact voertuig (wielbasis is 5,70 meter) om daarmee ook in stedelijke gebieden probleemloos en binnen de vergunningsvoorwaarden aan het werk te kunnen. Het dubbel versterkte chassis bleek voor DAF geen probleem, evenals de specifieke wensen van de opbouwer met betrekking tot de plaats van de uitlaat, AdBlue tank, brandstoftank en de benodigde luchttanks. Al deze zaken zijn nu keurig binnen de aluminium opbouw geïntegreerd. Net als het gereedschap (zowel lucht- als elektrisch aangedreven), het VDZ hefsysteem, alle hijsmaterialen en meer noodzakelijke spullen die overzichtelijk en op een vaste plaats in de kasten achter de deuren aan beide zijkanten zijn opgeborgen.”
Jeroen vervolgt: “Ook bleek het mogelijk om op de tweede stuuras een handrembooster te plaatsen. Door die remfunctie op drie assen neemt de ankerwaarde tijdens lierwerkzaamheden met de helft toe. Aan de achterkant zit overigens ook nog een extra afstempelingsmogelijkheid en de lepelboom is voorzien van vorken met een hoge capaciteit. De gekozen lage slaapcabine is voor de chauffeur/berger ruim genoeg en voorkomt dat hij tijdens bergingsoperaties problemen met de werkhoogte krijgt. Achter de cabine is een staalplaten contragewicht aangebracht. Belangrijk voor het werk zijn uiteraard ook de luchtgeveerde 15 tons achterassen en de specifieke aanpassingen waardoor wij een zwaartransportgoedkeuring voor een maximaal combinatiegewicht van 160 ton hebben. Rondom is led-verlichting gemonteerd die bijdraagt aan een betere zichtbaarheid van het bergingsvoertuig en meer zicht geeft op het werk. Kortom; dit voertuig is toekomstbestendig op het gebied van berging en transport van zware voertuigen, emissie en hefcapaciteit. Met de uitvoering van de installaties is rekening gehouden met de steeds lagere bumper-spoilers aan de voorzijde van trucks. Alle typen bussen -inclusief de elektrisch aangedreven versies-, en alle soorten van zwaar materieel zijn proportioneel radiografisch bestuurbaar, waardoor onze berger veiliger aan de slag kan en een beter zicht op het werk heeft.”
Inmiddels zijn de bergingsspecialisten die met deze DAF XF gaan werken door Truckland via een aflevercursus geïnformeerd over de vele technische aspecten van het voertuig. De bergingswagen is voorzien van een luxe SuperAir chauffeursstoel, Alcoa lichtmetalen, een koellade, Xtra comfort matras, Kelsa Hi Bar met verstralers, contourverlichting in de low bars, een extra flitsbalk, radio/navigatie/dashcam en een Corner Eye dodehoekcamera met achterzicht.