Terug naar het overzicht

Volvo Trucks vermindert brandstofverbruik met 18 procent

Gepubliceerd op 06-01-2023 14:36 uur

Uit een test in Duitsland van de Volvo FH met I-Save, blijkt dat deze bijna 18 procent minder brandstof verbruikt in vergelijking met eenzelfde test van vier jaar geleden. In de test van het Duitse tijdschrift Trucker werd de 32 ton zware Volvo FH 460 met I-Save meegenomen op een 343 km lange route over openbare wegen, waaronder diverse snelwegen, heuvelachtig terrein en krappe wegen.

 

De test is uitgevoerd door Jan Burgdorf, van de tijdschriften Trucker en VerkehrsRundschau in Duitsland. De totale testroute afstand was 343 km. De route wordt gebruikt voor het testen van vrachtwagens van verschillende fabrikanten in allerlei omstandigheden. Het bruto combinatiegewicht was 32 ton en de ingestelde snelheid op de cruise control was 85 km/u. De geteste truck in 2022 was een Volvo FH 460 met I-Save, derde generatie en Euro 6. De geteste truck in 2018 betrof een Volvo FH 460, Euro 6. De gemiddelde snelheid in 2022 was 79,9 km/u en in 2018: 79,8 km/u. Daarbij werd in 2018 26,15 liter brandstof verbruikt op 100 km. In 2022 was het brandstofverbruik, inclusief AdBlue, 21,48 liter per 100km. Het Ad-Blue verbruik maakte 6,2 procent deel uit van het verbruik.

 

Efficiënt brandstofgebruik

In vergelijking met dezelfde test uit 2018, voordat Volvo het I-Save brandstofbesparingspakket introduceerde, behaalde de geteste Volvo FH 460 met I-Save aldus een gecombineerde vermindering van achttien procent van het diesel- en AdBlue-verbruik, met een gemiddelde van 21,48 liter op 100 km. "De effecten van het I-Save pakket, met geavanceerde verbeteringen in de turbo compound motor, slimmere nieuwe software en verbeterde aerodynamica, zorgen samen voor een zeer efficiënt brandstofgebruik. Deze onafhankelijke test is opnieuw een solide bewijs van de grote en positieve impact van I-Save op het brandstofverbruik", zegt Helena Alsiö, vice president Powertrain productmanagement bij Volvo Trucks.

 

AdBlue-verbruik

"In het verleden is weinig aandacht besteed aan de kosten van AdBlue. Dit is drastisch veranderd nu de prijzen voor dit additief op veel markten met meer dan 100 procent zijn gestegen.” “In de nieuwe test is Volvo erin geslaagd om ook het AdBlue-verbruik op een lage zes procent van het dieselverbruik te houden. Het totale brandstofverbruik, dat zowel diesel als AdBlue omvat, is steeds belangrijker geworden voor de totale eigendomskosten. Wij richten ons altijd op het zo laag mogelijk houden van de totale brandstofkosten", vervolgt Helena Alsiö.

 

Efficiënte motoren

Ook al streeft Volvo Trucks naar een situatie waarbij de helft van de totale wereldwijde vrachtwagenverkoop in 2030 elektrisch is, blijft de dieselmotor een belangrijke rol spelen bij het verlagen van de CO2-uitstoot. De verbeterde efficiëntie door deze nieuwe I-Save verbeteringen in de aandrijflijn is een belangrijke manier om bij te dragen aan een lagere CO2-uitstoot. De Turbo Compound-motor is ook gecertificeerd om te rijden op HVO100, een hernieuwbare diesel in de vorm van gehydrogeneerde plantaardige oliën, die de CO2-uitstoot drastisch vermindert.