Terug naar het overzicht

Scania distributietest: P280 4x2

Gepubliceerd op 04-02-2019 16:27 uur

Met de komst van een nieuwe lage P-serie is de 'generatiewisseling' bij Scania voltooid. De Scania P280 4x2 NA rondt bij de Zweden het programma af in het lichte distributieverkeer in de 18-tons klasse. Een nieuwe cabine en een nieuwe generatie motoren: de in 2017 geïntroduceerde 7,1 liter 6-cilinders. Hiermee is de wisseling van de Scania's generatie naar de nieuwe vrachtautolijn een feit.

 

De laatste keer dat er een Scania P280 in de test meedeed is alweer vier jaar geleden. Het ging toen om een P280 standaard 18-tons distributietruck. Opvallend was dat indertijd de Zweden met de P280 in de 18-tons 'Solo Distributor Test' een opmerkelijk laag verbruik noteerde, gemiddeld rond 19,5 liter per 100 km. En dat bij een behoorlijk hoge gemiddelde snelheid van 72,4 km/h.
Die middelzware distributietruck in de P-serie was uitgerust met Scania's 5-cilinder inline diesel DC09 113. Een lichte 9,3 liter Euro 6 dieselmotor met 280 pk bij 1900 tpm. Hij overtuigde het testteam met een maximumkoppel van 1400 Nm bij 1000 tot 1350 tpm. 
Met de nieuwe modelreeks hebben de Zweedse specialisten in de distributielogistiek niet alleen een geheel nieuwe cabine ontworpen, maar hem ook voorzien van de eind 2017 geïntroduceerde nieuwe 7 liter Euro 6 diesel, DC07 113. De nieuwe 7-liter motorenrange is in termen van cilinderinhoud als qua afmetingen de kleinste van alle Scania motorenseries van de afgelopen decennia. 

Efficiënte lichtgewicht

Deze nieuwe zescilinder lijnmotoren, in uitvoeringen van 220, 250 en 280 pk, zijn in samenwerking met motorenfabrikant Cummins ontwikkeld. Wezenlijk verbeteringen zijn doorgevoerd in de bouw van de motor die er mede toe hebben geleid dat deze 7-liter een hoger koppel heeft gekregen. Het resultaat is dat de motor dat hogere koppel levert bij een lager toerental onder andere door een verbeterde turbotechniek met vaste geometrie. Euro 6 behaalt Scania met alleen SCR-only (Selective Catalytic Reduction) als uitlaatgasnabehandeling. 
De doelgroep voor deze nieuwe P280 bestaat uit transportondernemingen in stedelijke distributie evenals klanten in bijvoorbeeld gemeentelijke diensten van wie de trucks bijdragen aan het functioneren van een moderne stad, bijvoorbeeld voor afvalverwerking of onderhoud van de infrastructuur. Toepassingen waarin gewicht vaak een grote rol speelt en een zwaardere, krachtiger 9- of 13- liter motor niet nodig is. 

Besturingssystemen

In vergelijking met de 'oude' vijfcilindermotor, de vorige DC09-generatie, biedt de nieuwe DC07 een aanzienlijk lager gewicht. Bij een zelfde totaalgewicht kan tot 360 kilogram meer lading worden meegenomen. De basis van deze DC07 komt van de Amerikaanse motorenfabriek Cummins, maar is door Scania stevig onder han-den genomen. De elektronica en controlesystemen zijn door Scania ontwikkeld als ook de nieuwe turbo. Ook het uitlaatgasnabehandelingssysteem – SCR-only – is door Scania ontwikkeld en zorgt voor een nog betere reductie van NOx-uitstoot. Het maximale kop-pel van 1200 Nm dat de DC07 levert komt al beschikbaar bij 1050 toeren. De motor houdt dit vast tot aan 1600 toeren. Het zorgt voor een prettig en gelijkmatig rijgedrag bij een lager toerental waarop de motor zijn werk moet doen en dus voor een lager brandstofverbruik. Evenals de zwaardere Scania-motoren van olie met lage wrijving worden voorzien, zo ook deze nieuwe DC07 wat bijdraagt aan een lager brandstofverbruik.   

Comfortabel onderweg

Tijdens de proefrit liet de nieuwe Scania P280 zich kennen als een prettig rijdend distributievoertuig gehuld in een aantrekkelijk ontwerp. Dit met dank aan de CP17N-cabine met een interieurlengte van ongeveer 1,70 meter. Het biedt de P280 een hedendaags comfort met ruim interieur, royale opslagruimte achter de stoelen en goed geplaatste aflegvakken rondom de chauffeursplek. Voeg daaraan toe de comfortabel ontworpen bestuurdersstoel, een elegante cockpit met duidelijke en overzichtelijk geplaatste instrumenten en een goed in de hand liggend multifunctioneel stuur. Het interieur wordt verder gekenmerkt door een uiterst comfortabele sfeer dankzij stemmige kleuren en het hoogwaardige materiaal dat Scania heft verwerkt in deze moderne CP17N-cabine. 

Instap

De P-serie is de 'lage' serie van Scania en kenmerkt zich door een vriendelijke instaphoogte met twee treden en een vloerhoogte van 1,20 meter. De nieuwe cabine kan met een lagere motortunnel worden besteld waardoor meer bewegingsvrijheid ontstaat. De DC07 is kleiner dan zijn vijfcilinder 9-liter voorganger en daarmee is de motortun-nel in de cabine 95 millimeter lager geworden. De lagere tunnel geeft ook visueel meer ruimte aan de cabine. Zoveel ruimte dat de P-cabine met de lagere tunnel evenveel opbergruimte heeft als de grotere G-cabines. Keuze is er uit verschillende uitrustingsniveaus met zelfs extra opbergruimte. De lage motortunnel is er uiteraard alleen met de 'kleinere' DC07 en kan in iedere cabinevariant geleverd worden, ongeacht lengte of dakhoogte. 

Overtuigende rijimpressies

Dit testvoertuig overtuigde in deze rij-impressie dankzij zijn goede rijvaardigheid. Met de 206 kW (280 pk) en 1200 Nm gedraagt de P280 18-tonner zich snel en krachtig. En dan niet alleen op mooie gladde goed geasfalteerde wegen in steden, maar ook op bochtenrijke buiten-wegen slaat deze nieuwe distributieauto een goed figuur. 
De nieuwe zescilinder lijnmotor biedt zelfs bij lagere snelheden een volledig koppel waarmee hij snel op de gewenste snelheid komt en zich goed en behendig door het verkeer laat loodsen. Niet in de laatste plaats vanwege de tweepedaals Opticruise, de automatische transmissie GR 875 en een van de hoogtepunten van deze P280 zoals we dat in deze test mochten ervaren. De versnel-lingsbak kiest nauwkeurig en snel de juiste versnelling. Daarbij draagt ook de soepele en aangename besturing bij aan het rijplezier. Hij stuurt precies maar wel mooi gedempt en het stuur draait keurig terug naar zijn centrale positie. 
De cabine biedt een goed zicht waarbij de chauffeur over behoorlijk groot gedimensioneerde achteruitkijkspiegels beschikt. Zijn blikveld wordt verder verruimd door het wat Scania noemt 'City venster'. Een ruit ingebouwd laag in het rechterportier waarmee de chauffeur zicht krijgt op wat er direct naast zijn truck gebeurt en dan vooral op verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers. Het is een nuttig middel om de veiligheid te vergroten en als optie op alle cabines te bestellen.