Mercedes-Benz Trucks heeft de zomertests van de batterij-elektrische langeafstandstruck eActros 600 met succes afgerond. Gedurende ongeveer vijf weken hebben testengineers de eTruck getest bij hoge temperaturen tot 44 °C in Andalusië in Zuid-Spanje. De omvang van de tests varieerde van de werking van de airconditioning onder zeer warme omstandigheden en de prestaties van de elektrische aandrijflijn en het thermomanagement van de accu tot metingen tijdens laadprocessen bij snellaadstations. Na afloop van de tests legde een prototype op zijn eigen as ook de meer dan 2.000 km lange terugrit af van Granada via Valencia, Barcelona, Montpellier en Lyon naar het ontwikkelings- en testcenter van Mercedes-Benz Trucks in Wörth. De eActros 600 viert zijn wereldpremière op 10 oktober 2023. In 2024 is de serieproductie gepland.
Dr. Konrad Götz, Hoofd afdeling Global Testing Mercedes-Benz Trucks: "Sinds vorig jaar onderwerpen we de eActros 600 aan strenge tests. Na de wintertests in Finland in het voorjaar bij vrieskou tot min 25 °C en de eerste tests op de openbare weg, moest de eTruck zich nu bewijzen bij meer dan 40 °C in Spanje. De eActros 600 doorstond de uitdagende tests met glans. Nu, in de volgende stap, kijken we uit naar de praktijktests bij onze klanten."
Over de eActros 600
Een nieuw design voor de cabine van de eActros 600 breekt met het vertrouwde uiterlijk van de Actros-serie, neemt designelementen over van het conceptprototype dat op de IAA werd gepresenteerd en zet deze voort met strakke lijnen en een aerodynamisch design. Ook het interieur is vernieuwd.
Drie accupakketten geven de serieversie van de eActros 600 een totale geïnstalleerde capaciteit van meer dan 600 kWh en twee elektromotoren als onderdeel van de nieuwe eAs genereren een continuvermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW. De hoge accucapaciteit moet een actieradius van 500 km mogelijk maken zonder tussentijds laden. Naast de trekker-oplegger zal Mercedes-Benz Trucks direct na de introductie ook varianten met open laadbak van de eActros 600 gaan produceren, zodat klanten nog veel meer inzetmogelijkheden in het volledig elektrische transport krijgen. De ontwikkelingsengineers van Mercedes-Benz Trucks hebben de eActros 600 zo ontworpen dat hij aan dezelfde duurzaamheidseisen voor voertuig en componenten voldoet als een vergelijkbare conventionele heavy-duty Actros-langeafstandstruck. Dat betekent 1,2 miljoen km in 10 jaar gebruik.
In de eActros 600 worden accu’s met lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) gebruikt. Deze overtuigen vooral door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De accu’s van de eActros 600-serietruck moeten in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent kunnen worden geladen aan een laadstation met circa 1 megawatt vermogen.
Kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterij-elektrisch internationaal transport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden bestaande uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en services. De eActros 600 is daarmee de juiste keuze voor klanten op het gebied van rendement, duurzaamheid en betrouwbaarheid.