Terug naar het overzicht

Getest: Mercedes-Benz Actros 1851 LS

Gepubliceerd op 30-03-2018 00:00 uur

Auto- en Transportwereld testte de Mercedes-Benz Actros 1851 LS met Streamspace cabine. De opvallende witte truck met zijn sterke 12,8 liter motor van de jongste generatie wist te overtuigen door zijn comfortabele uitvoering en zuinigheid. Met alle technische veranderingen aan de nieuwe generatie voertuigen wordt het zo langzamerhand ook tijd om te controleren of de door ons gehanteerde testroutes nog aan de eisen voldoen. Het leidde ertoe dat onze testroute werd verlegd naar het noorden van Duitsland. Getest wordt met onmiddellijke ingang op een 188,5 kilometer lang traject tussen Northeim en Kassel, op de Bundesau-tobahn A7 richting zuiden. Dit traject gebruikten we al een tijdje voor onze metingen, en nu dus ook voor de rijtest.
De Actros viel de eer te beurt om als eerste over deze nieuwe testroute te worden gereden. Mercedes-Benz accepteerde de uitnodiging en stuurde de Actros 1851 LS voor deze gelegenheid. Gekoppeld aan deze trekker was een Krone huifoplegger met een EasyTarp schuifzeil. De combinatie was geladen tot een totaalgewicht van 32,4 ton.

 

Sterk en dynamisch

Tot de belangrijkste optimalisaties hoort bij de nieuwste Actros vooral de jongste editie van de 12,8 liter OM 471 LA motor, die de truck een hoogste vermogen geeft van 375 kW (510 PK). Al na de eerste kilometers werd één ding duidelijk: de Actros 1851 met de tweede generatie van het Mercedes-Benz inspuitsysteem X-Pulse beschikt over een snelle en steil oplopende vermogenscurve, die zorgt voor een goede acceleratie bij het op gang komen – zelfs vanuit lage toerentallen.
Vanuit het stationaire toerental trekt de 510 PK motor sterk op en levert zijn hoogste koppel in feite al voor het bereiken van de 1000 tpm markering op de toerenteller. Voor het verdere accelereren is nog 95 procent van de maximale motorkoppel beschikbaar bij 1300 omwentelingen per minuut.
Ondanks de nominaal gelijke vrijwel waarden van het koppel en vermogen werkt de nieuwe generatie van de zescilinder motor in het meest gebruikte toerengebied, tussen 1000 en 1500 tpm, energieker als het basisaggregaat van de eerste generatie. In de praktijk betekent dat betere rijeigenschappen onder wisselende omstandigheden en binnen een breed toerengebied. Zo nodig zorgt de aandrijflijn er bij het accelereren al voor dat de bovengrens van 1800 tpm in beeld komt als dat noodzakelijk is.
Het riante koppel biedt onder normale rijomstandigheden duidelijk een grotere reserve – vooral in een klim - als het tempo erin moet worden gehouden. Het Mercedes-Benz verbrandingssysteem biedt die mogelijkheid, met een laag brandstofverbruik en goede prestaties.
De Actros 1851 LS testtruck beschikt over een hypoïde as met een enkele overbrenging van 2,533:1. In combinatie met de toegepaste bandenmaat van 315/R70 R 22,5 levert dat bij een wegsnelheid van 80 km/uur een motortoerental op van 1090/min. Bij 85 km/u klimt het toerental naar 1160 tpm, en bij het gebruik van de retarder staan in de tiende versnelling 1950 min ter beschikking. Het remvermogen van de 12,8 liter motor met de Mercedes-Benz hoogvermogen motorrem komt bij een dergelijke afdaling uit rond de 300 kW c.q. 410 PK. Het hoogste remvermogen komt uit op 400 kW (543 PK} bij 2300 tpm.
Spannend is ook een nieuw type uitlaatgas recirculatie die is ingebouwd en die gelijktijdig de turbolader aanstuurt. Het is een component dat Mercedes-Benz zelf ontwikkeld heeft en ook zelf produceert in haar fabriek in Mannheim. 

 

Geoptimaliseerde Power-Shift transmissie

Voor de overbrenging van het koppel wordt standaard de gerobotiseerde transmissie Power-Shift 3 met prise directe gebruikt. Alle transmissies uit het twaalfgangs gamma werden voor het bouwjaar 2017 onder handen genomen. Met name de versnelling van de overbrenging werd verder verbeterd. Naast de eigen massa en de olieverversing is er vooral veel aandacht besteed aan de beperking van de inwendige wrijving.
Als naschakelgroep gebruikt Mercedes-Benz bij de huidige generatie een bak met klauwschakeling in plaats van de gesynchroniseerde bak die tot nu toe werd toegepast.
De werking is simpel: de synchronisatie tussen de stappen zes en zeven vormt de kern. Bovendien is de bak volgens Mercedes-Benz lichter en de inwendige wrijving verder beperkt. Een nieuwe synthetische transmissieolie met een lage viscositeit moet de inwendige wrijving in de versnellingsbak nog verder beperken.
Gelijktijdig werd de carterinhoud met drie liter gereduceerd, waardoor de verliezen als gevolg van opspattende olie ook verder werden beperkt. Meer rendement is ook te verwachten van een elektronisch geregelde stuurpomp en van een nieuwe dynamo. 

 

Meer ‘schwung’, minder verbruik

Voor de aansturing van de transmissie is naast de standaard software een speciale economy software noodzakelijk. Verder opgevoerd worden de prestaties van de Predictive Powertrain Control, die is gekoppeld aan de motor en de transmissie en ook een besparingspotentieel voor brandstof biedt.
Het chauffeurs assistentie systeem koppelt GPS informatie met driedimensionale kaarten, die in 2017 verder geoptimaliseerd werden. Dat betekent, dat er met onmiddellijke ingang nog nauwkeuriger voorspellingen kunnen worden gedaan ten aanzien van klims en afdalingen die je onderweg tegen komt.
Samen met de glijfunctie EcoRoll leidt het tot een exact aan de topografie aangepaste rijstijl. Met PPC accelereert, rolt en schakelt de Actros als een chauffeur met een ver vooruitziende blik en een brede kennis van het gebied waar hij rijdt.
In de huidige ontwikkelingsfase verruimt PPC in de economy modus de door de chauffeur ingegeven snelheidshysteresis steeds dan wanneer dat dat op een bepaald traject zinvol lijkt. De snelheidsgrens kan bij het overschrijden van de instelwaarde van de cruise control met maximaal 4 km oplopen. Omgekeerd geldt hetzelfde.
Het voordeel van een beperkte snelheidstoename van de cruise control resulteert ook in een langere rolfase c.q. rol/glij fase. Ook duurt het langer voor de motor weer koppel moet leveren.
Uiteindelijk kan ook de verder ontwikkelde PPC inspuittechniek het dieselverbruik ook nog wat verder beperken dan de nu realiseerbare vijf procent. De resultaten van deze test bevestigen dat min of meer.
Met een brandstofverbruik van 27,40 liter diesel per 100 kilometer op de autoweg liet de Actros zien wat het cumulatieve effect was van de brandstof besparende maatregelen. De innovatieve Mercedes-Benz truck presenteerde zich als uiterst zuinig. Voor de uitlaatgasnabehandeling had de Actros 1851 per 100 kilometer een volume van 1,30 liter AdBlue nodig, een hoeveelheid waarmee hij ook weer goed scoorde.

 

Meer veiligheid, meer comfort

De Mercedes-Benz Actros 1851 LS is tot in de details een truck die is afgestemd op het internationale vervoer, met onder andere een riante en zorgvuldig onder handen genomen Streamspace cabine, waarmee ook de testtruck was uitgerust. Een duidelijke wijziging is de nieuwe vormgeving van de bumperspoiler. De Actros belettering op de spiegelbehuizing en op de kentekenhouder zijn vooral mooi vormgegeven.
Comfort is bij de Actros Streamspace cabine niet alleen een kwestie van volume, het gaat ook over veel bergruimte op uiteenlopende posities in die cabine en de beschikbaarheid van riante bedden. Zevenlaags koudschuim matrassen met een verstelbare rugleuning bieden een uitstekend ligcomfort.
Goed zien én gezien worden is een van de belangrijkste kenmerken van de verlichting van de Actros 1851 LS. LED dagverlichting en Bi-Xenon licht zorgen voor een veilig zicht naar voren. LED zij-stralers en achter verlichting markeren de truck op de flanken en naar achteren.
Een duurzame beveiliging tegen kop/staart aanrijdingen biedt het nieuwe remsysteem ABA 3 (Active Brake Assist). Met het nieuwe Lane Guard Departure System bevindt zich een veiligheidssysteem aan boord van de Actros dat kan helpen een mogelijke onachtzaamheid van de chauffeur in een vroeg stadium te onderkennen, voordat een gevaarlijke situatie ontstaat. Met de stabiliteitsregeling en een hulpmiddel om loomheid achter het stuur te voortkomen heeft de chauffeur de beschikking over nog meer veiligheidshulpmiddelen.
     
 

Eenvoudige bediening

Tijdens de testrit op ons circuit vielen vooral het eersteklas stuurgedrag en het uitstekende zicht op de rest van het verkeer in de directe omgeving van de truck. Twee aspecten die in het dagelijkse bedrijf een grote rol spelen. Ook de intuïtief te bedienen cockpit en het logisch ingedeelde en overzichtelijke dashboard en instrumentenpaneel lieten een goede indruk achter.
Andere pluspunten zijn het standaard ingebouwde multifunctionele stuurwiel, dat met een eenvoudige en simpele bedieningsstrategie wordt geleverd, en zich daardoor onderscheidt van menige andere concurrent. Voor het vertier onderweg is de Actros als optie te leveren met een multimedia radio touchsysteem met Apple Car Play Function.
De aflegbak op de motortunnel is in een verhoogde versie te bestellen – als voorbeeld van praktisch maatwerk.
En last but not least waren er dan de uitstekende stoelen voor de chauffeur en de bijrijder tijdens de rit, met leerapplicaties, een verwarmde zitting, passieve airco en een massagefunctie. (Auteur: Philipp Bönders)

 

Kostprijscalculatie

Trekker/oplegger voor het internationale goederenvervoer
Motor: inhoud (liter)/vermogen (PK)            12,8/510
Wett. GCW (kg)                                 32.400
Bruto belading testtruck (kg)                    24.780
 
Randvoorwaarden
Full service leasing (Euro/maand), (1)            1.650
Actieve dagen (dagen/jaar)                    240
Economische levensduur (maanden)                 48
Jaarkilometrage voertuig (km/jaar)                125.000
Jaarkilometrage snelweg tol plichtig (km/jaar)    100.000
Banden (Euro/maand) (2)                         56,25
Gemiddeld brandstofverbruik 
tijdens test (l/100 km)                        27,40
Verbruik AdBlue (l/100 km)                    1,30
Verbruik diesel en AdBlue, 
omgerekend naar prijs Euro/100 km)                33,40
Tol snelwegen (Euro/100 km = ct/km)(3)            13,50
Rekenprijs diesel (Euro/liter)                1,10
Rekenprijs AdBlue (Euro/liter)                0,45

Variabele kosten
Kostprijs diesel(Euro/100 km= ct/km)            30,14
Kostprijs AdBlue (Euro/100 km = ct/km)            0,59
Tol snelwegen (Euro/100 km = ct/km)(3)            10,80
Variabele kosten divers (Euro/100 km = ct/km)    41,53

Vaste kosten
Leaseprijs (Euro/jaar)                         19.800
Banden (jaar)                                675
Verzekering & Belasting (Euro/jaar)            7.926
Vaste kosten (Euro/jaar)                         28.401
Vaste kosten (Euro/dag)                        118,34        
Calculatie 1: kosten per jaar
Full service lease (Euro/jaar)                19.800 
Banden (Euro/jaar)                            675
Brandstof (Diesel en AdBlue) (Euro/jaar)        38406,25
Tol (Euro/jaar)                            13.500
Verzekering & Belasting (Euro/jaar)            7.926
Vaste en variabele kosten (Euro/jaar)            80.307,25

Calculatie 2: kosten per 100 km
Vaste kosten (Euro/100 km = ct/km)                22,72
Variabele kosten (Euro 100 km = ct/km)            41,53
Vaste en variabele kosten per km (ct/km)        64,25

Deze kostenberekening is gebaseerd op de geldende tarieven in Duitsland en op het volgende voertuig: rijklare trekker voor trekker/oplegger combinatie, slaapcabine met hoog dak, gerobotiseerde versnellingsbak, secundaire retarder, ESP, brandstofreservoir 800 liter, opleggerkoppeling, brandstof besparende banden zes maal 315/70-22,5. 
(1) geschat
(2) 6 banden á € 450 na 24 maand of 250.000 km vervangen, omslag over 48 maanden   
(3) Tol per kilometer, berekend over 80 procent van het jaarkilometrage

 

Brandstofverbruik en rijprestaties    

MB Actros        Reële
1851 LS        snelheid

Totaalgewicht bij begin test (ton)    32,4
Hoogste vermogen (PK)            519
Hoogste koppel (Nm)                2599
Toerental bij 80 kmh            1090
Autobaan licht (1/100 km)        18,6
km/h )                        81,8            81,5
Autobaan middelzwaar (l/100 km)    27,1
km/h)                        80,5            80,8
Autobaan zwaar (l/100 k,m)        38,3
km/h)                        73,7            74,7
Autobaan totaal (l/ 100            27,4
km/h)                        78,8            79,2
Bergmeting (l/100 km)            91,0
km/h)                        70,0            66,7