Terug naar het overzicht

De Mercedes-Benz eActros in de praktijk getest

Gepubliceerd op 28-06-2022 07:40 uur

Dit jaar kunnen zo'n 450 e-trucks extra worden aangeschaft. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft hiervoor extra geld beschikbaar gesteld. De fabrikanten komen nu redelijk op stoom qua productie. Mercedes-Benz startte de serieproductie van haar eActros verleden jaar. Inmiddels zijn er een aantal geleverd – onder andere aan Simon Loos. De Mercedes-mensen wilde natuurlijk graag de wereld verblijden met de cijfertjes van het verbruik en dergelijke. Dus togen we naar de fabriek in Würth. 

 

Bij Mercedes-Benz zijn ze in ieder geval 'full swing' met de e-trucks aan de gang. Dealers worden voorbereid en getraind en klanten worden massaal naar Duitsland gehaald. Voor deze 'driving experience' die Mercedes-Benz voor de vakpers had georganiseerd, stond een rijtje elektrische bakwagens te wachten. Typische distributietrucks van het type eAtros 300. De 300 slaat dan op de batterijcapaciteit aan boord ofwel 300 kWh. Met nog een eActros 400 kWh is er vooralsnog keuze uit twee types. Het waren dezelfde auto's als waarmee twee klanten al een aantal maanden rijden. Verder is het een 'gewone' Actros in een 6x2 configuratie met 4600 mm wielbasis. De batterij heeft dan 291 kWh aan bruikbare capaciteit. 

 

Verbruik in de praktijk

Eén van de klanten, Schmitt Vollgeladen, heeft in oktober en november verleden jaar 8000 kilometer gereden op twee routes in temperaturen van min 3 graden Celsius tot plus 23 graden Celsius.

 

Binnenkort treft u in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld een uitgebreid verslag aan van deze rij-impressie. Nog geen abonnee? Klik bovenaan deze website op het tabblad abonnement voor meer informatie. Of E-mail naar post@atw.nl