Terug naar het overzicht

ATW-Test: nieuwe MAN TGX 18.520 4x2 is weer zuiniger

Gepubliceerd op 13-07-2023 06:50 uur

Verleden jaar zag de nieuwe MAN TGX het levenslicht op de IAA Transportation in Hannover. Aan de buitenkant is er niet veel verschil te zien, het zit ‘m dan ook in de details, en dan vooral de aerodynamische details. Onderhuids is er daarentegen behoorlijk wat aangepast en dan met name aan de motor, de vernieuwde D26, en verder zijn er ook tal van assistentiesystemen leverbaar geworden. Voor de chauffeur is er ook nog het een en ander aangepast. Auto- en Transportwereld kon onlangs met de nieuweling een flinke ronde meerijden.

 

Om met de motor te beginnen, om aan de nieuwe standaarden te voldoen in het geval van deze D2676 motor, Euro 6e, is er het nodige aangepast om de wrijving in het motorblok te verminderen. De cilinderkop is verder geoptimaliseerd evenals de zuigers die een speciale geometrie hebben gekregen. Het moet de verbranding van de diesel ten goede komen voor een nog betere efficiëntie. 

 

Lees het complete verhaal van Jos Haas in de gedrukte versie van Auto- en Tranportwereld, nog geen abonnee: https://atw.nl/abonnementskosten