Terug naar het overzicht

Van Eck toont online duurzame productlijn

Gepubliceerd op 19-05-2021 07:30 uur

Expert trailerfabrikant Van Eck heeft deelgenomen aan Transport Logistic 2021 met de online bedrijfssessie 'Ontdek het Van Eck productassortiment om uw CO2-uitstoot doelstellingen te halen'. Tijdens de sessie presenteerde hoofd R&D bij Van Eck mr. Ton Bertens in samenwerking met mr. Jörg Montag het Van Eck productassortiment zoals LHV- en Twindeck-voertuigen. Deze voertuigen stellen transportbedrijven en logistieke bedrijven in staat hun CO2-doelstellingen te halen. Hiernaast is de bijdrage van Van Eck aan het Aeroflex Project gepresenteerd. De sessie werd gevolgd door deelnemers uit 25 landen. 

 

Tijdens de presentatie lanceerde Van Eck de 'TCO (Total Cost of Ownership) en CO2 besparing berekeningstool'. Deze tool is ontwikkeld in samenwerking met het wereldwijd actieve managementadviesbureau Simon-Kucher & Partners. Van Eck biedt efficiënte voertuigen om CO2-doelstellingen te halen. Bertens vertelde: "Onze voertuigen zijn gebouwd met uitzonderlijke kwaliteit en hoge functionaliteit in elk detail en zijn milieuvriendelijk en efficiënt om u te ondersteunen bij het behalen van CO2-doelstellingen. Deze technologieën zijn nu beschikbaar en vooral bij Twindeck maken bepaalde transportbedrijven er al jaren met succes gebruik van. Met onze nieuwe TCO- en CO2-besparingscalculator willen wij het grote publiek laten zien hoe Twindeck zowel op kosten als op CO2-uitstoot bespaart."

 

Minder uitstoot

De Van Eck Dubbeldek voertuigen zetten maatstaven in de branche door twee dekken met elk een laadhoogte van 1.830 mm mogelijk te maken en zo een 60 procent hogere laadcapaciteit te realiseren. "De allereerste USP is 1.830 mm om het laadvermogen van 60 procent beter te kunnen verklaren, wat de zijdelingse luchtweerstand vermindert en zo bijdraagt tot een lager brandstofverbruik", zegt Bertens. "Deze factor, in combinatie met het 60 procent hogere laadvermogen, zorgt voor de balans van de 40 procent lagere CO2-uitstoot. Anderzijds richten wij ons in het segment van de langere en zwaardere voertuigen op het maximaliseren van de beladingsgraad en het aanbieden van intelligente laad- en lossystemen om operationele vertragingen en inefficiënties weg te werken. Als specialist voor transportoplossingen met een lage TCO zullen we ons steentje blijven bijdragen om de CO2-doelstellingen van de sector te halen."

 

Online rekentool

Klanten kunnen de eigen TCO en CO2-besparingen berekenen met een eenvoudig online hulpmiddel. Van Eck gebruikt deskundige tools om de TCO-voordelen te berekenen met exacte operationele gegevens van haar klanten om de Twindecks te ontwerpen en te produceren die het beste aansluiten bij hun behoeften. Deze berekeningen vinden plaats wanneer een klant een formele aanvraag indient voor Dubbeldek. Maar om meer bekendheid te geven aan de voordelen van Dubbeldek voor de besparingen en het milieu, heeft Van Eck een basisversie van de expert-tool op haar website www.vanecktrailers.com gezet, zodat iedereen een voorlopige berekening kan maken. De basis TCO- en CO2-calculator is ontwikkeld in samenwerking met de strategie- en marketing consultants Simon-Kucher & Partners. Met de calculator is het mogelijk om de totale voertuigkosten en de reductie van CO2-uitstoot van de Van Eck Eckstreme Dubbeldeks Oplegger eenvoudig te berekenen. Als het gaat om het maximale laadvolume voor een oplegger van 13,6 meter, kan de dubbeldeks trailer niet worden overtroffen. Dankzij de onafhankelijke wielophanging maakt de speciale constructie een extreem lage vloer, een navenant hoge laadruimte, een tweede laadvloer en extra ruimte tussen de wielen mogelijk. Ton Bertens vertrouwt op deze systeem voordelen: "Door het verbeteren van de laad-efficiëntie en andere innovaties kan de beladingsgraad van een oplegger op twee niveaus tot 60 procent worden verhoogd ten opzichte van een standaard trailer met ruimte voor 33 pallets, wat resulteert in een lineaire vermindering van de kooldioxide-uitstoot. Onze Dubbeldeks Oplegger is een goed voorbeeld van onze aanpak, er kunnen tot 54 europallets in, wat resulteert in een vermindering van de CO2-uitstoot met 40 procent."

 

Besparingspotentieel

Dikwijls worden dubbeldekkers ook gebruikt voor het vervoer van rolcontainers. Afhankelijk van het ontwerp, dat voor verschillende verladers verschillend kan zijn, is er in een dubbeldekker plaats voor maximaal 89 rolcontainers. Deze systeem voordelen komen goed van pas bij lichte, niet stapelbare ladingen, zoals pakketten. De vuistregel, volgens welke twee dubbeldeks trekker-oplegger combinaties drie trekker-oplegger combinaties met een standaard box oplegger vervangen, toont het grote besparingspotentieel aan. Er is geen chauffeur en trekker meer nodig, het benodigde verkeersoppervlak is een derde minder, en de CO2-uitstoot wordt met ongeveer 40 procent verminderd. De initiële investeringsverschillen worden gecompenseerd door de volumevoordelen van Dubbeldeks Oplegger en de besparingen stapelen zich op naarmate de trailers worden gebruikt. De Van Eck TCO- en CO2-besparingscalculator houdt rekening met alle kosten van de kapitaalgoederen als onderdeel van een bedrijfscalculatie van de totale kosten. De Van Eck TCO en CO2 bespaarcalculator houdt bij de vergelijking tussen een conventionele bakwagen en een Van Eck dubbeldeks opleggers rekening met een aantal parameters zoals aanschafprijs van de trailer, rentepercentage, looptijd in jaren, brandstofprijs, chauffeurs loon (per 100.000 km) en het aantal Van Eck Dubbeldeks Oplegger.

 

Terugverdienen

De calculator gebruikt deze gegevens om de besparingen te berekenen tegen de extra kosten. De hogere aanschafkosten en de hogere onderhoudskosten van de Eckstreme dubbeldeks opleggers worden dus gecompenseerd door talrijke besparingsmogelijkheden, waaronder een derde minder trekkers (twee in plaats van drie) om aan te schaffen en te onderhouden, een derde minder chauffeurs (twee in plaats van drie), ongeveer een derde minder brandstofverbruik, lagere tolkosten, lagere verzekeringskosten, lagere banden kosten en minder afschrijvingen. Het concept kan zijn troeven vooral uitspelen bij het vervoer van volle ladingen en het pendelvervoer, en bij de levering aan supermarkten kan het aantal stations per rit aanzienlijk worden verhoogd. Als de randvoorwaarden goed zijn, kan de investering in een Eckstreme dubbeldeks opleggers zich in een jaar terugverdienen. Volgens berekeningen van Simon-Kucher & Partners betaalt de tweedeks trailer zichzelf in een jaar terug en bespaart hij bovendien 55.935 kg CO2-equivalent van 2.578 bomen. Terwijl de totale besparingen exponentieel blijven toenemen, loopt de besparing van een dubbeldekker alleen al over vijf jaar met een gemiddeld jaarkilometrage van 150.000 km op tot 344.274 euro met 229.675 kg CO2 en 12.888 bomen. 

 

Breed assortiment

Van Eck biedt nauwkeurige en kwalitatief hoogwaardige voertuigen door te luisteren naar klanten, met duurzaamheid als drijfveer. Vandaag de dag bestaat het assortiment van Van Eck uit vijf categorieën, respectievelijk Eckstreme, Eco Co2mbi, Eckcellent, Eckspress, en Eckspert Series. De Van Eck Dubbeldeks Opleggers, voor het eerst geïntroduceerd in 2003, maken een vermindering van de CO2-uitstoot met 40 procent mogelijk door 60 procent meer laadvermogen te bieden. Met de Dubbeldeks Opleggers behaalde Van Eck de Top 3 bij de Trailer Innovation 2005 Awards. De Ecko Co2mbi-serie van Van Eck, die in 2004 haar eerste Long Heavy Vehicle (LZV) produceerde, maakt duurzaam vervoer mogelijk door de CO2-uitstoot met 40 procent te verlagen. Binnen de Ecko Co2mbi-serie kan Van Eck elke gewenste LZV-combinatie bouwen, inclusief LZV met dubbeldeks. De Eckspress serie, Van Eck luchtvracht voertuigen, met schuifzeil-, laadbak- en geïsoleerde laadbak bouwopties, is de betrouwbare oplossing voor luchtvracht- en luchtvaartmaatschappijen door het aanbieden van een rol transportsysteem dat veilige en betrouwbare vrachtdiensten over de weg mogelijk maakt en een dubbeldeks systeem heeft om de beladingsgraad te verhogen. De Eckcellent Serie Distributie Voertuigen biedt op maat gemaakte transportoplossingen voor uw dag- en nachtactiviteiten. De Eckcellent Serie is gebouwd met een versterkte bovenwagen voor een lange levensduur van de producten. De introductie van luchthaven materieel onder de Eckspert-serie vond plaats in 2003. Met de Eckspert serie ontwerpt en produceert Van Eck speciale voertuigen die inspelen op de speciale vervoer uitdaging van haar klanten.