Terug naar het overzicht

Knapen presenteert ExSide schuifvloertrailer mét zijdeuren

Gepubliceerd op 27-08-2020 12:38 uur

'Een schuifvloertrailer met zijdeuren moet dezelfde toegankelijkheid bieden als een schuifzeiltrailer.' Met deze overtuiging werd bij Knapen Trailers in 2016 een bijzonder project gestart; de ontwikkeling van een schuifvloertrailer mét zijdeuren, maar zonder middenstijl. Na 4 jaar intensieve ontwikkeling en testen presenteert Knapen The ExSide.

 

De middenstijl van de ExSide kan aan de kant geschoven worden. Hierdoor ontstaat de breedst mogelijke zijdeuropening. Stukgoed zoals pallets en bigbags laadt en lost men zo door de 12,9 meter brede zijdeuropening. Geen klant is hetzelfde. Daarom kiest men aan de hand van het transportwerk voor zijdeuren aan de linker- of aan de rechterkant. Als één kant niet genoeg is, dan voert Knapen de ExSide-trailer uit met zijdeuren aan beide kanten.
Er zijn geen deur-rails aan de onderkant. Na het openen van de zijdeuren koppelt men de middenstijl los van de onderrand. De middenstijl hangt dan aan de bovenrand van de trailer in een rails. Hierdoor schuift de middenstijl gemakkelijk aan de kant. Zowel de zijdeuren als de middenstijl hangen aan de onderzijde vrij. Dankzij de afwezigheid van een rails aan de onderkant kan deze ook niet verstopt raken. Zo kunnen restanten van een bulklading, vuil of vorst de zijdeuren en de middenstijl niet blokkeren.
Meer hoogte nodig tijdens het laden? Dan is er de keuze voor een liftbare bovenbalk. Hiermee vergroot men de laadhoogte met 30 cm. Dankzij deze extra ruimte kan men gemakkelijker de volledige hoogte van de trailer benutten. De hydraulische bovenbalk wordt vanuit één plek bediend. Dat kan handmatig (handpomp), maar ook volautomatisch.
Het lossen van bulkvracht neemt uiteraard de schuifvloer voor rekening. Ook lange ondeelbare lading, zoals lange profielen die met behulp van een hijskraan door de achterdeuren worden beladen, zijn voor de ExSide geen probleem. Dankzij de wegdraaibare balk boven de achterdeuren en de wegdraaibare togen is laden en lossen maximaal flexibel. De wegdraaibare bovenbalk laat zich bedienen zonder te klimmen.

 

Minder beschadigingen

De ExSide is ontwikkeld met een focus op de kostprijs van de transporteur. Tijdens het project is vastgehouden aan eenvoudige oplossingen. Constructies met een hoog technisch risico is Knapen dan ook uit de weg gegaan. De verschuifbare middenstijl van de ExSide is belangrijk voor de Lowest Cost of Ownership. Door de middenstijl aan de kant te schuiven wordt het risico op beschadiging, bijvoorbeeld bij contact met een heftruck, aanzienlijk kleiner. Mocht de middenstijl toch beschadigen, dan is een losse stijl snel en kostenefficiënt te vervangen. Een dergelijke schade komt bij een vaste middenstijl niet alleen eerder voor, maar heeft ook laswerk, spuitwerk en een lange stilstand tot gevolg.
Met een bulklading in de trailer moeten de gesloten zijdeuren in staat zijn om net zo veel druk te weerstaan als een vaste zijwand. Dag in, dag uit. Daarnaast wordt de levensduur beïnvloed door vorst, vervuiling, trilling en vervorming onder belasting. Om zeker te weten dat klanten altijd op de ExSide kunnen vertrouwen is elk aspect van de trailer intensief getest. Met verschillende bulk- en stukgoedladingen. Scandinavië biedt lange en strenge winters, maar ook grote afstanden, veel krappe haarspeldbochten en hoge toegestane gewichten. De ideale plek om te onderzoeken hoe de trailer voldeed in de praktijk. "Als het in de Scandinavische winter functioneert, dan functioneert het onder álle omstandigheden", meent Knapen Trailers. "De standaard garantievoorwaarden zijn van toepassing op de ExSide."