Terug naar het overzicht

H.Essers eerste Belgische transporteur met zonnepanelen op truck

Gepubliceerd op 23-12-2020 09:46 uur

Zonnepanelen zijn al jarenlang dé oplossing om huizen en bedrijven duurzamer te maken. Zo ook bij H.Essers. Maar een jaar geleden ging er bij het bedrijf een ander lampje branden: waarom zetten we geen zonnepanelen op vrachtwagens, zodat hun elektronische systemen volledig groen aangestuurd kunnen worden? Dirk Franssens, Fleet Manager, vertelt ons graag meer over het primeurproject.


Duurzaamheid is een van de grootste streefdoelen binnen ons bedrijf. In onze voortdurende zoektocht naar manieren om te verduurzamen, bundelden we onlangs de krachten met het Nederlandse bedrijf IM Efficiency. Sinds september loopt er een proefproject waarbij twee van onze trailers volledig uitgerust zijn met zonnepanelen, zodat we kunnen onderzoeken in welke mate zonne-energie een voertuig van groene stroom kan voorzien. “We zijn de eerste logistieke speler in België die dit uitprobeert,” vertelt Dirk Franssens. “Het begon allemaal met een eenvoudige vraag: kunnen we een voertuig energiezuiniger laten rijden door de toepassing van zonnepanelen? In samenwerking met IM Efficiency, dat een expert is in het installeren van zonnepanelen op zware voertuigen, hebben we die vraag omgezet in een werkend proof-of-concept.”
 

Speciale technologie


Martijn Ildiz, CEO van IM Efficiency, volgt het project op de voet: “Door vrachtwagens met zonnepanelen uit te rusten, kan de CO2-uitstoot van het voertuig aanzienlijk worden verlaagd. Bij IM Efficiency hebben we een technologie ontwikkeld om dit te realiseren, genaamd SolarOnTop. Het pilootproject dat we uitvoeren met H.Essers levert cruciale inzichten op om de SolarOnTop robuust, betrouwbaar en effectief te maken. Deze proef met twee voertuigen is een geweldige eerste stap.”


Op naar de lente

De twee trailers worden momenteel actief ingezet binnen de vloot. En de verwachtingen liggen hoog. Dirk: “Daarom willen we zoveel mogelijk data verzamelen over de precieze werking van de zonnepanelen in combinatie met de truck. We rekenen op een CO2-besparing van 5 ton per installatie.” Welke resultaten het project ook precies gaat opleveren, is nog even afwachten. “Doordat we in september zijn begonnen en al snel in de donkere maanden terechtkwamen, verwachten we pas tegen de lente meer resultaten te kunnen inzien,” legt Dirk Franssens uit. “Het klinkt nu misschien nog als toekomstmuziek, maar als de SolarOnTop-installatie van IM Efficiency succesvol blijkt voor onze trucks, zullen we wellicht een groot deel van de vloot met zonnepanelen uitrusten.”