Terug naar het overzicht

Dekker Chrysanten verduurzaamd met B-Double LZV

Gepubliceerd op 14-05-2020 07:36 uur

Dekker Chrysanten is een wereldspeler op het gebied van het kweken en verkopen van deze kleurrijke bloemen. Het bedrijf is op meerdere continenten met een eigen vestiging vertegenwoordigd. Het meeste kweekwerk gebeurt gewoon in Nederland. Om vanuit de hoofdvestiging in Noord Holland de kwekers te kunnen bedienen met vers stekgoed, rijden de zes trucks van Dekker Chrysanten bijna de klok rond. “We hebben zes trucks, twaalf opleggers en veertien chauffeurs, want trucks stil laten staan heeft niet onze voorkeur”, legt Hooyboer uit. Inmiddels worden twee trucks als LZV ingezet. “Daardoor kunnen we meer blokpallets meenemen. In totaal gaan er 42 pallets mee in de een LZV. Dus met de beide lange combinaties halen we drie trailercombinaties van de weg.” Van Eck bouwde voor Dekker Chrysanten een nieuw voorste gedeelte waarop de standaard trailer gekoppeld wordt. Toch werd dit deel ook van een onderschuiflaadklep voorzien. “Dat doen we, omdat we lang niet bij iedere kweker aan een dock kunnen lossen”, legt Hooyboer uit. De beide LZV rijden uitsluitend binnen Nederland. Van Eck heeft het materieel voorbereid voor het vervoer van bloemenkarren. “Op die manier kunnen we ook effectief terugladen en rijden onze combinaties minder vaak leeg”, aldus Hooyboer. Trailerfabrikant Van Eck zag Dekker Chrysanten terugkeren als klant, nadat laatstgenoemde meer dan tevreden bleek over de eerste aanschaf bij Van Eck, een koeltrailer. “Er was voldoende aanleiding om Van Eck als eerste te vragen of ze een B-Double LZV kunnen leveren”, aldus Aschwin Hooyboer, Hoofd Logistiek bij Dekker Chrysanten.

 

Vloeibaar gas

Het verminderen van het aantal trucks op de weg bij een gelijk blijvende vervoerprestatie, gaat Dekker Chrysanten nog niet ver genoeg. “We zullen in de loop van dit jaar de eerste trucks op LNG in gebruik gaan nemen, om de ecologische afdruk van onze vervoersprestatie verder te verminderen. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat we de LZV gaan rijden met LNG-trucks ervoor”, legt Hooyboer verder uit. “Een bijkomend voordeel is dat deze trucks comfortabeler zijn voor de chauffeur, en dat ze zuinig met dit gas zullen omspringen. Zo verduurzamen we onze vervoersactiviteit in Nederland, die we gerust intensief kunnen noemen.”