Harald Seidel, president van DAF Trucks, is verkozen tot voorzitter van de Commercial Vehicle Board van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) voor 2024. Seidel werd gekozen door leden van ACEA’s Commercial Vehicle Board, waarin de CEO’s van DAF Trucks, Daimler Truck, Ford Trucks, Iveco Group, MAN Truck & Bus, Scania en Volvo Group zijn verenigd. Hij neemt de functie over van Martin Lundstedt, CEO van Volvo Group, die de afgelopen twee jaar deze functie bekleedde.
“2024 wordt een baanbrekend jaar voor de Europese vrachtwagenindustrie. Ten eerste moeten de onderhandelingen over de CO2-regelgeving voor zware voertuigen, die ambitieuzere doelstellingen voor het koolstofvrij maken van vrachtwagens en bussen in de wet verankert, de komende maanden worden afgerond”, aldus Seidel. “Laat er geen twijfel over bestaan, vrachtwagen- en busfabrikanten doen er alles aan om het wegvervoer koolstofvrij te maken. Maar beleidsmakers moeten de ambitieuze doelstellingen voor autofabrikanten matchen met even ambitieuze voorwaarden om hun marktintroductie mogelijk te maken. Het hele Europese ecosysteem voor zwaar transport vereist een snelle transformatie, waarbij inspanningen van een breed scala aan publieke en private actoren nodig zijn – niet alleen vrachtwagenfabrikanten”, waarschuwt Seidel.
Seidel vervolgt: “Wij spelen onze rol door miljarden te investeren in emissievrije, batterij-elektrische en waterstofvoertuigen, en dit werpt nu al vruchten af voor de groene transitie van Europa. Maar onze inspanningen worden belemmerd door een gebrek aan drie cruciale elementen: infrastructuur voor het opladen en bijvullen van waterstof, effectieve koolstofbeprijzingsregelingen en maatregelen om transportbedrijven te ondersteunen bij het vervangen van conventionele voertuigen door emissievrije modellen. Vrachtwagens blijven het meest flexibele, responsieve en economische transportmiddel, waardoor goederen de consument bereiken en de samenleving in beweging blijft. Europese beleidsmakers mogen dit niet uit het oog verliezen in de aanloop naar Europese verkiezingen en een nieuw mandaat van de Europese Commissie in 2024”, aldus Seidel. “Samen kunnen we, door betere samenwerking, de klimaatverandering aanpakken en het concurrentievermogen veiligstellen.”
Naast de CO2-doelstellingen staat er veel op de agenda van vrachtwagenfabrikanten voor 2024, weet Seidel. "Euro 7 zal aanzienlijke inspanningen vergen; de richtlijn gewichten en afmetingen is in behandeling en nieuwe dataregels liggen mogelijk in het verschiet."