Terug naar het overzicht

VDL promoot innovaties met demovoertuig

Gepubliceerd op 24-05-2019 12:47 uur

VDL Containersystemen schafte onlangs de eerste eigen demowagen aan. Met de truck wil men met name in Duitsland dealers en klanten bezoeken om zo de laatste innovaties onder de aandacht te brengen. De nieuwe, fraaie demowagen is gebouwd op basis van een Mercedes Antos 2545 L 6x2 met halflange cabine en een enkellucht gestuurde sleepas. De wagen is geschikt voor het transport van volumecontainers, 2 keer 40 kuub, of solo met een hydraulische  en automatische klapbumper. Met een gewrapte look zal de demowagen voor het eerst te zien zijn op de Bauma in München. Daar is VDL momenteel te vinden in Hal B4-100 en buiten tussen hal B4-B5.

 

Meetcilinders en DCP

De haakarminstallatie op het nieuwe demovoertuig betreft een 21-tons schuifsysteem volgens DIN-norm met de nieuwste versie van de canbus-besturing en bedienautomaat. Door het toegepaste progressieve meetcilindersysteem (PCMS) is de positie van de cilinder en de haak bekend. Dit kan gebruikt worden voor ijkpunten (teachingpoints), gedempt opnemen, kippen en dynamische snelgang (DCP). Dit maakt de implementatie van verschillende werkprocessen mogelijk, zoals een volledig automatische opeenvolging tot vaste, geprogrammeerde opneemhoogtes of kiphoeken. 
De verfijnde  versie van de geavanceerde DCP, die laadafhankelijke snelheid mogelijk maakt voor versnelde containerbehandeling, kan nu ook in de Lowversion-range gebruikt worden, zodat er geen uitstekende delen onder het haakarmframe uitkomen. Verdere voordelen van deze Speedmodule zijn dat het ventiel lichter is geworden en eenvoudiger is te monteren. Uiteraard blijft het DCP-ventiel de voordelen behouden t.o.v. de standaarduitvoering, zoals de hoge snelheid van een systeem dat bereikt wordt met DCP. Met een relatief eenvoudige standaardpomp en een laag motortoerental kan dit optimale effect worden bereikt. Ideaal om dichter bij de Europese CO2-emissiedoelstellingen te komen, maar ook ideaal om 2 tot 3 extra containers per werkdag te handelen, wat ook financieel interessant is. Door gebruik te maken van dit dynamisch lastafhankelijk regelsysteem, laat VDL zien dat het bedrijf bewust en continu de CO2-uitstoot wil reduceren. Het systeem is dankzij voornoemde innovaties 'intelligent' en kan met een datalogger uitgelezen worden. Ook kan het systeem communiceren met de truck.
Bijzonder is ook dat er een zogenaamde ‘wetkit’ gemonteerd is, zoals dat in Scandinavië veel gebruikt wordt. Hierbij is de plaatsing van het ventielblok en de olietank niet meer aan de zijkant van het chassis, maar vlak tegen de achterkant van de cabine, wat ook technisch gezien de beste oplossing is.

 

Demonstraties

De verkoopleider van Duitsland, Michael Friedt, zal dealers actief benaderen voor het plannen van demonstraties, maar wie niet kan wachten, mag ook zelf VDL benaderen. VDL heeft de reputatie van betrouwbaarheid en veiligheid verdiend door altijd de hoogste kwaliteit te leveren. Ook daarom vindt de productie van kritische onderdelen in eigen huis plaats door gekwalificeerde, ervaren medewerkers. Product- en procescontrole zijn een standaard onderdeel in de bedrijfsactiviteiten. VDL Containersystemen is naast fabrikant tevens dealer voor de eigen regio. Daartoe beschikt men over een eigen opbouwafdeling voor de containersystemen, waar desgewenst in combinatie in een laadkraan voorzien kan worden. Dankzij de eigen opbouw houdt VDL voortdurend voeling met de praktijk en kan de ontwikkeling van systemen ook vanuit de opbouwpraktijk gerealiseerd worden. De marktsegmenten voor VDL zijn onder meer afvalinzameling, transport, bouw- en schrootindustrie, landbouw, defensie, gemeente en overheid. In de Benelux is VDL marktleider in de branche. Men exporteert 90 procent van de systemen via een uitgebreid dealernetwerk in Europa en daarbuiten.