Terug naar het overzicht

Onderzoek gebruik van hulpsystemen door chauffeurs

Gepubliceerd op 14-05-2020 12:04 uur

Panteia deed eind vorig jaar voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek naar informatiediensten en rijtaakondersteunende systemen (ook wel ADAS – Advanced Driver Assistance Systemen – genoemd) voor vrachtwagenchauffeurs. De resultaten van het onderzoek zijn te vinden in het rapport ‘Monitoring wegverkeergerelateerde informatiediensten en rijtaakondersteunende systemen vrachtverkeer 2019’. Welke (rij)hulpsystemen hebben chauffeurs tot hun beschikking, hoe gebruiken zij deze, geven zij er opvolging aan, wat zijn de effecten ervan en hoe tevreden zijn zij over de kwaliteit van de diensten? Het onderzoek van Panteia behelsde twee vragenlijsten, één voor logistieke ondernemers en één voor chauffeurs. Er deden 229 ondernemers en 330 chauffeurs mee aan het onderzoek.

 

Informatiediensten

Voor vertrek raadplegen chauffeurs regelmatig informatiediensten, vooral als ze veel drukte verwachten. Vooral smartphone apps zijn populair, deze worden door 47 procent van de chauffeurs gebruikt. Ook tijdens de rit gebruiken de chauffeurs veelvuldig (actuele) verkeersinformatie. Voor navigatie zijn smartphone apps het meest populair, 68 procent van de chauffeurs gebruikt die. Van alle chauffeurs gebruikt 58 procent altijd een navigatiesysteem en een deel van de chauffeurs gebruikt meerdere navigatiesystemen naast elkaar. Informatie die chauffeurs vaak in het voertuig ontvangen zijn de maximumsnelheid (79 procent), rijstrookaanduiding (51 procent) en het naderen van een file (50 procent).

 

Wegkantinformatie

Wegkantinformatie over het naderen van een file (50/70 op de matrixborden) wordt door bijna alle chauffeurs opgevolgd. Routeadvies minder, hierbij volgen chauffeurs (bij tegenstrijdige informatie) in ongeveer de helft van de gevallen de wegkantinformatie op en in de helft van de gevallen het navigatiesysteem. De wegkantinformatie wordt als begrijpelijk en betrouwbaar beoordeeld.

 

ADAS

De volgende ADAS zijn volgens de vrachtwagenchauffeurs het meest aanwezig in het voertuig: standaard cruise control (93 procent), hill assistent (66 procent), eco-driving systeem (60 procent), autonoom noodstopsysteem (57 procent), rijstrookassistentiewaarschuwing (54 procent), ESC (52 procent) en botswaarschuwing (51 procent). De systemen staan meestal aan, vooral botswaarschuwing en standaard/adaptive cruise control worden veel gebruikt. Waarschuwingssystemen hebben tot gevolg dat chauffeurs alerter zijn en bijvoorbeeld het stuur corrigeren of de snelheid matigen. Bij eco-driving zegt meer dan de helft van de chauffeurs gelijkmatiger te rijden. De meerderheid van de chauffeurs heeft het idee dat de systemen hen helpen om veiliger en zuiniger te rijden en ze vinden dat de systemen bijdragen aan het rijcomfort.