Metamorfose van vakblad Auto- en Transportwereld
Toen de oprichter van Auto- en Transportwereld (ATW) decennia geleden het blad startte, kon hij waarschijnlijk niet vermoeden dat de uitgave in 2025 nog steeds elke twee weken bij lezers op de mat valt. Toch is dat precies wat er gebeurt – en we zitten inmiddels al in onze 77ste jaargang. Een mijlpaal om trots op te zijn.
We kunnen gerust zeggen: de wereld is flink veranderd sinds de eerste editie. En dat geldt ook voor ATW. In februari 2016 is de uitgave overgegaan naar een andere uitgever, van Peters Uitgevers naar Schrijfveer Media Groep BV. Wat onveranderd is gebleven? Onze thuisbasis: Deventer. Daar maken we het vakblad nog altijd met net zoveel betrokkenheid als vroeger.
Van typemachine naar digitaal
De manier waarop we het blad maken is door de jaren heen flink gemoderniseerd. Vroeger tikten we teksten op een typemachine en drukten we zwart-witpagina’s. Nu is alles digitaal en verschijnt ATW al jaren volledig in kleur. Wat wel gelijk bleef, is het vertrouwde A3-formaat. Maar ook dat – het formaat – gaat binnenkort veranderen. We stappen over naar het handzamere A4-magazineformaat. Geen losse vellen meer, maar gewoon een gehecht magazine dat makkelijk in de hand ligt en prettig leest. De opmaak van de pagina’s doen we voortaan zelf – helemaal in eigen huis. Zo houden we het zelf in de hand en zijn de communicatielijnen kort. Bovendien werken we eraan om abonnees binnenkort ook toegang te geven tot een digitale versie van het blad. Zonder extra kosten in 2026. Zo kun je zelf kiezen: op papier lezen of digitaal, wat jou het beste uitkomt. In 2026 zowel print als digitaal.
Waarom veranderingen?
We leven in een tijd waarin veel tegelijk gebeurt: alles gaat sneller, kosten lopen op en duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Ook bij ons spelen die zaken mee. De kosten voor papier, drukwerk en verzending stijgen. En het postbedrijf bepaalt steeds vaker zelf wanneer je het blad ontvangt, wat niet handig is.
Daarom stappen we vanaf 2026 over op 12 bezorgmomenten per jaar. Je ontvangt dan steeds twee edities tegelijk. We verpakken die in een milieuvriendelijkere folie – als tussenstap naar helemaal geen folie of adresdrager meer. De innovaties en/of mogelijkheden volgen we op de voet. Het idee is dat je meer vrijheid hebt in wanneer en wat je leest, en dat je het blad makkelijker kunt delen met collega’s of andere geïnteresseerden. De één leest liever in print, de ander digitaal, of beide mogelijkheden.
Extra service voor abonnees
Uitsluitend voor abonnees is het mogelijk om de edities digitaal te lezen. Vooralsnog een extra service. Via deze website (www.atw.nl) kan worden ingelogd met het debiteurennummer (zie hiervoor de abonnementsfactuur of de witte adreslabel waar linksboven het nummer staat) en de postcode. De magazinepagina’s zijn makkelijk te lezen. De abonnee kan de keuze aangeven, liever digitaal lezen, of print of beide mogelijkheden. In de loop van 2026 wordt uw keuze geïnventariseerd en in 2027 geeffectueerd.
Toegankelijk en betaalbaar
Wat voor ons altijd belangrijk is geweest – én blijft – is dat ATW toegankelijk is. Niet alleen voor lezers, maar ook voor adverteerders. De tarieven blijven vriendelijk, zodat we samen de transportsector blijven versterken. Onze slogan zegt het al jaren: ‘Samen kennis delen en doen, voor een sterke transportbranche’. Dit jaar gebruiken we ook de slogan: ‘Auto- en Transportwereld. Keep moving. Stay informed.’
Met de overstap naar een nieuw formaat, meer digitale mogelijkheden en duurzamer verzenden, maken we ATW klaar voor de toekomst. En dat doen we, zoals altijd, samen met jullie.
De mediagegevens van de 2026 edities treft u hier aan
Het ATW-team















