Terug naar het overzicht

ILT gestart met digitaal inspecteren tachografen

Gepubliceerd op 18-08-2021 12:45 uur

Op maandag 16 augustus is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gestart met digitale inspecties van de tachograafbestanden van vrachtwagens en bussen. Hiermee zet de Inspectie de volgende stap naar digitaal toezicht. Vanaf die dag kunnen bedrijven in het wegvervoer van de inspectie het verzoek ontvangen om hun tachograafbestanden digitaal aan te leveren via een webformulier. De ILT analyseert hiermee in hoeverre deze bedrijven de regels voor de rij- en rusttijden in het wegvervoer naleven.

 

Projectleider Martijn Klaassen legt de voordelen van dit online systeem uit: ‘Efficiency en effectiviteit staan voorop, voor ons als ILT, maar zeker ook voor de ondernemers. De bedrijven kunnen snel en simpel hun bestanden met ons delen, zonder dat er een inspecteur bij hen langs hoeft te komen, wat vaak een tijdrovend bezoek is. Goede naleving zorgt immers voor minder inspecties. Wij kunnen de gegevens sneller verwerken en krijgen zo een beter inzicht in de naleving binnen de markt.’

 

Terugkoppeling bevindingen

‘Het voordeel is ook dat de bedrijven zelf snel inzicht krijgen in hoe ze het doen als het gaat om de naleving van de rij- en rusttijden. Ze krijgen onze bevindingen teruggekoppeld en kunnen daarmee, indien nodig, aan de slag’, aldus Klaassen.