De deuren van de IAA Transportation 2024 zijn weer gesloten. Een internationale tentoonstelling die flink wat meer bezoekers heeft begroet dan bij de vorige editie. Met vele innovaties, vele primeurs en vele standhouders. Een inspirerende en informatieve beurs voor de bezoekers. Alle producten van dichtbij te zien, aan te raken en meer. En, de mogelijkheid om met medewerkers op de stand te spreken en vragen te stellen.
Wat opviel waren de vele, vele Chinese producten die tentoongesteld werden. Een zeer breed scala aan producten, van trucks, bestelauto’s en last-mile delivery voertuigen tot trailers ‘und vieles mehr’. Van merken waar we nog niet eerder (of nog nauwelijks) iets van gehoord hadden. Ook de vele Chinese bezoekers op de pers- en de reguliere bezoekersdagen vielen op. Niet zozeer hun aanwezigheid, maar wel dat ze werkelijk alles fotografeerden en op hun telefoon als filmpje opnamen. Niets werd geschuwd bij het zien en/of vastleggen van een object. Buitenkant, van binnen, eronder, aandrijvingen, spoilers, lichtunits, werkelijk alles. Met steeds meer verbazing heb ik het gadegeslagen. Waarom alles fotograferen en/of filmen? Alles maar kopiëren en aantallen onderdelen samenvoegen tot wat ‘nieuws’? En ik maar denken dat ook in het oosten van de wereld knappe, creatieve koppen aanwezig zijn om zelf innovaties en producten te bedenken. Toch?
Op de beurs waren er ook vele producten uit Turkije, beduidend meer dan voorgaande jaren. Het land is duidelijk aan een opmars bezig met goede en innovatieve producten. Je zag het onder andere bij OKT Trailer, die met een aantal innovatieve producten deelnam aan de ITA, International Trailer Award 2025. Innovaties waar goed over was nagedacht.
Een Europese primeur was er voor Tesla. De Tesla truck Semi werd voor het eerst op een Europese beurs aan het publiek getoond. Er stond een Semi (6x4) in hal 12. Echter, niet op een prominente plek, maar wat weggedoken in een hoek, terwijl je eigenlijk zou verwachten dat de truck vol en ruim gepositioneerd direct in het oog zou moeten vallen bij de bezoekers. Op de achterzijde van de cabine zaten wat ‘loze’ ruimten. De Tesla-functionaris aldaar gaf aan dat het een dagcabine was. Komen er dan twee uitvoeringen, dag- en slaapcabine?
Van een buitenlandse collega hoorde ik dat hij gevraagd had om de ‘Europese technische specificaties’ en wanneer de leveringen in Europa gaan plaatsvinden. Hij kreeg er geen (duidelijk) antwoord op. Als er cijfers werden gegeven waren die voor de Amerikaanse Semi-versie. De tweede Semi stond in hal 11, bij de ‘test drive’. Mooi was het te zien dat de Semi en de bijna gelijk lijkende Windrose ‘gebroederlijk’ naast elkaar stonden geparkeerd. De verdere ontwikkelingen van de Semi naar Europa wachten we af en we blijven het volgen.
Op de foto: Shacmoto X6000 heeft maar liefst 840 pk door een 16,6 liter motor.