Terug naar het overzicht

ZF maakt zich op voor een autonome,
digitale en elektrische toekomst

Gepubliceerd op 21-08-2018 14:26 uur

Assen en versnellingsbakken, dat is waar de meeste chauffeurs ZF Friedrichshafen AG van zullen kennen. Niet zonder reden, de ZF AS-tronic mag toch wel een icoon genoemd worden. Op de ZF Technology Day liet men ook nog wel wat andere speeltjes zien, zoals een zelfsturende DAF XF die automatisch zijn afzetbak neerzet en ook een autonoom rijdende Terberg terminal trekker. Toevallig beide Nederlandse producten, dat dan weer wel.  

Bij ZF zegt men nog wel eens, in alle bescheidenheid, dat er geen auto in de wereld rond rijdt waar geen ZF-onderdeel in zit. Of het echt waar is... Het doet ook niet echt ter zake. Waar ZF de laatste jaren een innovatie-lijn voor de toekomst uitzette, krijgt deze steeds meer gestalte in de 'echte' wereld. Zagen we een paar jaar geleden trucks die via een afstandsbediening met een i-Pad naar het dock werden gestuurd, nu doet de truck het zelf. De vrachtauto komt aan bij het distributiecentrum, de automaat wordt ingeschakeld en hij wordt exact geleid naar het juiste dock waar hij zijn afzetbak neerzet waar dan eventueel weer een automatische vorkheftruck met ZF-techniek, die 360 graden om zich heen 'kijkt', wacht om hem te lossen. Intussen kan de trekker andere dingen doen. Hetzelfde kan met een trailer, die dan weer met een automatische Terberg kan worden opgehaald en gestald. En dat alles natuurlijk met een elektrische aandrijving, de e-module van de 12-versnellingen TraXon Hybrid.

Voor het volledige verhaal verwijzen wij u naar de gedrukte Auto- en Transportwereld van 17 augustus. Nog geen abonnee? Meer info onder het tabblad abonnementen of mail naar: post@atw.nl