Klanten van Shell kunnen Shell bio-LNG tanken. Daarmee is Shell de eerste in Nederland die bio-LNG aan al haar klanten aanbiedt. De komende periode zal de bio-LNG in het Nederlands LNG-netwerk van Shell worden bijgemengd, waarmee wegtransporteurs circa 30 procent vermindering in de CO2-uitstoot bereiken. De komende jaren heeft Shell de ambitie om de productie op te schalen naar volledig zuivere bio-LNG.
Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland: "Shell wil met partners de logistieke sector een schoner alternatief bieden. Dit is een mooie stap in schoner wegtransport."
Bio-LNG is een belangrijke stap in het verduurzamen van zwaar wegtransport, gevolgd door het binnenvaarttransport. Elektrificatie is op korte termijn lastig in deze sectoren en bio-LNG biedt dan als transitiebrandstof uitkomst. Shell levert bio-LNG in Nederland vanuit de installatie die het samen met partners Nordsol en Renewi in de herfst van 2021 in Amsterdam opende. Daar zal op termijn naar schatting 3,4 kiloton bio-LNG worden geproduceerd, waarmee een CO2-uitstoot vergelijkbaar met die van dertien miljoen wegkilometers wordt voorkomen.
Shell heeft 46 LNG-stations in Europa, met de ambitie het Europese netwerken tot eind 2022 uit te bouwen tot 80 locaties. Er zijn op dit moment zeven LNG-tankstations in Nederland, 25 in Duitsland en verder zijn er LNG-stations in België (zes), Polen (vier), Frankrijk (twee), Spanje (een), Portugal (een) en Turkije (een). Medio 2023 verwacht Shell 100 procent bio-LNG te kunnen leveren aan het gehele netwerk in zowel Duitsland als Nederland, mede dankzij de start begin februari van de bouw van Europa’s grootste bio-LNG-productieinstallatie in het Duitse Godorf. Shell loopt daarmee voor op de concurrentie.
Shell BioLNG is vloeibaar gas uit organisch afval, zoals landbouwresten, etensresten en voedsel waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken. Het kan in bestaande LNG-motoren en -tankstations worden gebruikt zonder dat er aanpassingen nodig zijn. In principe kunnen bijvoorbeeld supermarkten circulair opereren door hun winkels te bevoorraden met vrachtwagens die rijden op het eigen organische afval, van onder meer producten die over de datum zijn.
Bio-LNG is vloeibaar gemaakt gas. In een vergister wordt het organisch afval door bacteriën afgebroken, in zuurstofloze omstandigheden (an-aerobisch). Biogas bestaat voor 30 procent tot 45 procent uit CO2, waterstofsulfide en andere componenten die worden verwijderd, waarna het gas wordt opgewaardeerd naar hoge kwaliteit biomethaan die vloeibaar wordt gemaakt door het af te koelen naar -162 graden Celsius.