Terug naar het overzicht

Scania vloeibaargastruck rijdt langste route ooit

Gepubliceerd op 08-07-2019 16:59 uur

Een Scania R 410 op vloeibaar gas reed onlangs van Polen - in de buurt van Białystok - naar Spanje. Ondanks maanden van planning wisten bestuurders Łukasz Kubicki en Kamil Zieliński van Wojtex Transport dat het tanken lastig zou zijn. Tien dagen en 7.822 kilometer later keerden de twee terug, nadat ze de langste reguliere transportroute ooit met vloeibaar gas hadden voltooid.

 

Eigenaar Wojciech Kusnerz zegt: "Door deze reis te maken, hebben we laten zien dat het haalbaar is om deze transporten helemaal door Europa uit te voeren. Ik geloof nu dat dit de brandstof van de toekomst is."
De beslissing om met het bijzondere transport te beginnen, werd genomen na een moeizaam planningsproces van fleetmanager Kamil Filipowicz. Nadat hij zich over kaarten, berekende afstanden en brandstofverbruik had gebogen en contact had opgenomen met de (weinige) tankstations voor vloeibaar gas, voelde hij zich toch redelijk zeker van zijn zaak. Bijna alles ging zoals gepland, met brandstofstops op weg naar het zuiden in Duitsland, België, Frankrijk en Spanje.

 

Vultechnieken

Langs de route hebben de bestuurders veel ervaringen opgedaan. Ze ontdekten bijvoorbeeld dat de brandstofprijzen tot 40 procent verschillen en dat vultechnieken van land tot land variëren. "Het is goed om te leren hoe alles werkt; dat zal heel nuttig zijn voor komende reizen", zegt chauffeur Zieliński. "Al met al zijn we erg blij en de truck is geweldig. Met een laag brandstofverbruik. We hebben gemiddeld 22,8 kg / 100 km gereden en op de laatste etappe van onze reis van Berlijn naar Białystok waren we terug tot 22,3 kg / 100 km."
Op weg naar het zuiden werd de gekoelde aanhangwagen beladen met grasmatten voor grasveldjes en later werden er koekjes in Frankrijk opgehaald voor bezorging in Spanje. Het vinden van vrachten in Spanje voor de terugreis is eenvoudiger en de chauffeurs reisden naar huis met hun vrachtwagen vol met sinaasappelen, abrikozen, perziken en bosbessen.

Moderniseren

Wojtex Transport concentreerde zich jarenlang vrijwel uitsluitend op transporten naar Rusland, maar werd gedwongen om te veranderen, na het opleggen van sancties. "Tegenwoordig is Spanje goed voor driekwart van de handel in het noorden, met leveringen in Polen en Wit-Rusland. We hadden eerder een vloot van 30 vrachtwagens, maar toen het Russische bedrijf opdroogde, moesten we moderniseren om in de EU te rijden. We hebben nu 18 vrachtwagens, bijna allemaal Euro 6", legt Kusnerz uit.
Gesteund door de positieve ervaring is Wojtex bezig met ede voorbereiding voor een nog langere reis, deze keer meer dan 10.000 kilometer. "Met onze vorige truck kreeg je na vier en een half uur rugpijn, maar niet in deze nieuwe Scania. Mijn dank aan Scania's ingenieurs", zegt Kubicki. "Met extra lof voor de gasaandrijving. Het eerste dat je opvalt aan de truck is hoe stil het is. Sterker nog, ik was half in slaap toen Kamil reed en dacht dat we niet in beweging waren. De koeleenheid was luider dan de motor." Eigenaar Kusnerz is ook enthousiast over zijn nieuwe truck. "We zullen al onze goede ervaringen delen. Op die manier kunnen we de bouw van meer tankstations stimuleren. De overgang van diesel naar vloeibaar gas zal komen, het is slechts een kwestie van tijd. "