De Nederlandse ambities en investeringen in duurzaamheid en klimaat mogen niet uitgesteld of verschoven worden, vindt de directie van Nedcargo. De onderneming rékent erop dat de overheid de ambities en beloften houdt en waarmaakt, ondanks de Corona-crisis. "Als in Europa alleen consumptiestimulering en overheidschuldreductie bepalend zijn, profiteren vooral de landen in Zuid-Europa. Weggegooid geld", zegt mede-eigenaar Roderick de la Houssaye onomwonden.
In september 2019 kwam minister Hoekstra met een plan om 50 miljard euro in een structuurfonds te stoppen. Vanuit dit fonds zouden duurzaamheids- en klimaatprojecten gefinancierd kunnen worden. Eurocommissaris Timmermans kwam met een nog ambitieuzer plan om heel Europa klimaatneutraal te maken, met investeringen van meer 1.000 miljard euro. Directeur eigenaar van Nedcargo Diederik Antvelink: "Wij hebben dit toegejuicht. Wij hebben daar samen met onze klanten ook programma’s voor opgestart. Maar ik vrees dat door de corona-crisis deze gelden niet uitgegeven worden, maar dat het geld gebruikt wordt om de consumptie in stand te houden. Het is zeer ongewenst als dit zorgt voor vertraging van duurzaamheidsprojecten. De eerste signalen van populistische partijen zijn al hoorbaar. Totaal onverantwoordelijk."
Angst wegvallen steun
Zelf heeft Nedcargo een aantal grote duurzame projecten in uitvoering om CO2 en lokale emissie terug te dringen en de onderneming gaat daar gewoon mee door. Ondanks wellicht economische tegenspoed na de corona-crisis. In Nederland komen dit jaar nog 3 elektrische binnenvaartschepen in de vaart. Die worden op dit moment gebouwd in China en in Werkendam. In Soesterberg en Haaften moeten de distributiecentra van Nedcargo klimaatneutraal opereren per 2022. En voor 2021 staat het rijden met de eerste elektrische vrachtauto’s nog op de planning. Antvelink: "Dit zijn grote investeringen van totaal boven de 50 miljoen euro. Wij rekenen in deze projecten op stimulering van de overheid." Mede-eigenaar van Nedcargo Roderick de la Houssaye is even stellig. Hij beschouwt de klimaat- en duurzaamheidsambities als 'essentieel voor Nederland om mee te blijven tellen in Europa'. "Als deze stimuleringsmaatregelen uitgesteld worden of helemaal wegvallen, komen we nooit meer uit het economische dal veroorzaakt door de corona-crisis. Dan zullen alleen de zuidelijke Europese landen profiteren van de miljarden euro’s die nu vrijgemaakt worden in Europa. Deze zullen gebruikt worden voor consumptiestimulering en overheidschuldreductie. Weggegooid geld!"
Nieuwe geldstromen
Diederik Antvelink: "Alle programma’s draaien we gezamenlijk met onze klanten. Onze klanten produceren consumentenproducten. Daar blijven de duurzaamheidsambities hoog. Maar bij een economische crisis kan de consument wel eens zijn zinnen zetten op andere zaken. Wij moeten ervoor waken dat duurzaamheid niet van de tafel verdwijnt. Ik roep dan ook op om duurzaamheid hoog op de agenda te houden." De la Houssaye voegt toe: "Voor de stimuleringsmaatregelen qua consumptie en schuldenverlichting komt Nederland niet in aanmerking voor Europees geld. Maar als we veel geld laten alloceren voor duurzaamheidsprojecten, dan kan Nederland extra profiteren van de nieuwe geldstromen. Het is politiek wellicht niet het populairst, maar voor de lange termijn van Nederland essentieel."
Distributie voedingsmiddelen
Nedcargo werd 20 jaar geleden opgericht door Diederik Antvelink (1969) en Roderick de la Houssaye (1969). Nedcargo beheert voor voedingsmiddelenproducenten de voorraden in Nederland en België. Dagelijks distribueert men circa 5 miljoen kilo voedingsmiddelen. Op 5 locaties in Nederland en België beheert Nedcargo 100 miljoen kilo aan levensmiddelen en men distribueert bijna 1 miljard kilo per jaar. Hiermee verzorgt Nedcargo de aanlevering van circa 20 procent van de houdbare levensmiddelen in de supermarkten. De corona-crisis raakt Nedcargo hard. Eenderde van het volume komt vanuit leveringen voor de horeca, foodservice, out of home en duty free . Deze liggen nu volledig stil. Nedcargo heeft zich gewapend tegen de financiële dip door middel van extra kredieten van de Rabobank en de Belgium Bank. In Nederland ook met de NOW regeling en in België de overmachtenregeling. Hierdoor kan Nedcargo de leveringen van levensmiddelen blijven garanderen, zolang de coronamaatregelen duren. De la Houssaye: "De eerste drie weken van de coronacrisis hebben we vooral 'aan de knoppen' gezeten om al onze medewerkers veilig te laten werken en goederen te kunnen leveren. Nu er wat normalisatie ontstaat, kijken we weer naar de toekomst."