Als lid van het Ensemble-consortium werkte Iveco mee aan de ontwikkeling van platooning-technologie voor meerdere merken. Het 46 maanden durende project, medegefinancierd door de EU, heeft volgens Iveco 'aangetoond dat platooning een sleutelrol kan spelen bij de verwezenlijking van duurzaam vervoer én de weg kan banen voor platooning met meerdere merken en autonoom rijden - waardoor het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de verkeersveiligheid en de verkeersefficiëntie worden verbeterd'.
Het Ensemble-project, geleid door TNO, is in juni 2018 van start gegaan met als doel een veilige multi-brand platooning-technologie te ontwikkelen, te testen en te valideren, de haalbaarheid ervan in reële verkeersomstandigheden aan te tonen en C-ITS communicatiediensten te integreren. Om dit doel te bereiken, heeft het consortium de zes belangrijkste Europese vrachtwagenfabrikanten, de European Intelligent Transportation System (ITS)-organisatie ERTICO, de Europese vereniging van automobieltoeleveranciers
CLEPA en kennispartners zoals de Universiteit Gustav Eiffel en Vrije Universiteit Brussel bijeengebracht. Het project is nu voltooid en de resultaten werden door het consortium gepresenteerd.
Het project heeft een multi-brand technologie ontwikkeld waarover de deelnemende OEM's van vrachtwagens het eens zijn geworden, met de specificatie van een veilig voertuig-voertuig (V2V) communicatieprotocol om het juiste gedrag en de juiste reactie van elke vrachtwagen in de platoon in elke verkeerssituatie te garanderen. Deze technologie werd op 23 september 2021 met succes ingezet in echte verkeersomstandigheden in Spanje, in de regio Barcelona, toen zeven door de deelnemende fabrikanten geprepareerde vrachtwagens samen reden in een gecoördineerd platoon.
PSF en PAF
Het Ensemble-project heeft ook twee platooningfuncties voor vrachtwagens gedefinieerd: Platooning as Support Function (PSF), gebaseerd op geteste technologie en geschikt voor alle gebruikssituaties die in het huidige verkeer voorkomen, en Platooning as Autonomous Function (PAF), de tussenstap naar een volledig autonome vrachtwagen, die op dit moment alleen in theoretische termen is gedefinieerd. Ter afronding zei Valerio Liga van Iveco over het project: "Het Ensemble-project is een belangrijke stap op onze weg naar geconnecteerd en autonoom rijden.
Dankzij de goede samenwerking tussen de belangrijkste Europese voertuigfabrikanten, leveranciers, onderzoekscentra en universiteiten kunnen we aantonen dat de platooning-functionaliteit voor meerdere merken in reële omstandigheden kan werken. Het volledige potentieel van platooning kan echter pas worden bereikt wanneer de menselijke bestuurder in de volgvrachtwagens niet langer nodig is (of wanneer hun diensturen kunnen worden verlengd) en de technologie verder wordt ontwikkeld om kortere afstanden tussen de vrachtwagens mogelijk te maken. Dit zal resulteren in een betere aerodynamica, een lager brandstofverbruik en een verbeterde transportcapaciteit (hogere voertuigdichtheid op de vrachtwagenbaan). Dit is wat de Platooning als Autonome Functie (PAF) beoogt te bereiken. Ook al heeft de platooning-functie op zich geen toekomst, de studies die zijn uitgevoerd en de technologieën die tijdens het project zijn ontwikkeld, zullen nuttig zijn om de ontwikkeling van connected en autonoom rijden in Europa de komende jaren te bevorderen."