Terug naar het overzicht

Elektrische stadsdistributie Rotterdam en Schiedam bespaart 1.349 kg co2

Gepubliceerd op 05-03-2020 08:09 uur

Studenten van Hogeschool Rotterdam hebben onder de naam HR Cargo voor Nedcargo van september 2019 tot en met januari 2020 met elektrische voertuigen de ‘last mile’ belevering van horecagelegenheden in de binnenstad van Rotterdam en Schiedam verzorgd. Tijdens het praktijkonderzoek hebben zij bij 63 unieke afnemers in totaal 32.238 kilogram aan dranken afgeleverd. Daarvoor hebben zij met drie verschillende elektrische voertuigen 1.610 kilometer gereden en 331 stops gemaakt. Hiermee is in de twee steden 1.349 kilogram CO2-uitstoot bespaard.

 

Hoe vergroot het beleveren met lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) de efficiency, klanttevredenheid en duurzaamheid van de logistieke operatie? Veertig studenten Logistics Management onderzochten het in een project van KennisDC Logistiek Zuid-Holland in de praktijk, wat heel leerzaam bleek te zijn voor de studenten én gunstig voor de klanten van Nedcargo. Tim de Ronde, student Logistics Management aan de Hogeschool Rotterdam: “Het leuke aan dit project was vooral het meewerken in het hele proces. Zo krijg je het beste beeld van de werkzaamheden en de omstandigheden die invloed hebben op de operatie. Ook was het interessant om met de verkregen data ook echt iets te doen en die te verwerken in een onderzoek. Tot slot heb ik geleerd dat een strakke en verzorgde planning het halve werk is, zowel in de communicatie met de chauffeur over de aankomst van de goederen als in de planning van de ritten voor die dag.”
Kenneth van Dijk, assistent-bedrijfsleider van Café in The City: “Belevering met deze kleine elektrische voertuigen gaat veel sneller dan met een vrachtwagen; ze zijn zó overal neergezet en snel uitgeladen. Ook heb ik niet zo’n grote vrachtwagen voor mijn deur staan, dat is prettiger voor onze klanten. En dat het CO2-neutraal gebeurt is beter voor iedereen. Alleen maar winstpunten dus.”

 

Verspilling tegengaan

Een vrachtwagen van logistiek dienstverlener Nedcargo leverde de dranken af op de hub bij GroenCollect, in Merwe-Vierhavens. Daar werden de dozen overgeladen in de elektrische cargobike of e-TukTuk van DOCKR, of in de Goupil van GroenCollect. Met de planningssoftware van RoutiGo werd vervolgens de optimale route bepaald, waarna de studenten op pad gingen. De partners zijn tevreden met de opbrengsten van het project.
Jules Ramkhelawan, Tactics & Operational Transport manager van Nedcargo: “Het project helpt Nedcargo bij onze missie om verspilling in de keten tegen te gaan. Samen met HR Cargo kunnen we een reductie in onze CO2-uitstoot realiseren. Ook is het veiliger om, in steeds drukker wordende steden, met kleinere vervoersmiddelen de leveringen aan het mkb te doen. Het project geeft ons inzicht in hoe het proces nu loopt en hoe we dit efficiënter kunnen inrichten. Onze afnemers ondervinden geen verschil in kwaliteit van de leveringen en zijn zeer tevreden dat ze de ‘last mile’ CO2-vrij beleverd worden.”
Freek Martens, Operations Lead DOCKR: “Wij zijn erg blij met de samenwerking met Nedcargo en de andere partners binnen het HR Cargo-project, want het geeft ons veel inzicht in hoe onze zero-emissie voertuigen kunnen worden ingezet. Op naar zero-emissie stadslogistiek!”

 

Kennisdeling

De opgedane kennis wordt gedeeld met de projectpartners. Ook wordt deze gebruikt voor curriculumvernieuwing binnen de logistiekopleidingen van Hogeschool Rotterdam. Daarnaast is HR Cargo als voorbeeldproject aanwezig geweest op logistieke beurzen en conferenties als bijvoorbeeld ICT & Logistiek en Logistiek 010. Tot slot werkt Dr. Ron van Duin, lector Haven- en Stadslogistiek bij Kenniscentrum Duurzame HavenStad van Hogeschool Rotterdam, aan een wetenschappelijk artikel over het project: 'Real time learning with light electric freight vehicles for urban freight distribution: a living lab approach'.
HR Cargo krijgt een vervolg binnen het project Sharing Logistcs, waarin Hogeschool Rotterdam – samen met praktijkpartners – een groot onderzoek doet naar de deeleconomie als veelbelovende ontwikkeling in de logistieke sector. Binnen de vijf focusgebieden – stadsdistributie, bouwlogistiek, transport & warehousing, zorglogistiek en servicelogistiek – wordt onderzocht hoe logistieke concepten gebaseerd op de deeleconomie kunnen bijdragen aan een aanzienlijke verlaging van de uitstoot van CO2 en stikstof (N2) en aan het verhogen van de efficiency binnen de sector. Sharing Logistics loopt van september 2019 tot april 2021 en is mede gefinancierd door TKI Dinalog. Kijk voor meer informatie op: rdmcoe.nl/projecten/sharinglogistics