Supermarkt Hoogvliet start, als eerste retailer in Nederland, een test met onbeheerd bezorgen via bezorgboxen. De pilot, die plaatsvindt in nauwe samenwerking met The Chain Never Stops, duurt ongeveer twee maanden. Tijdens deze pilot wordt het prototype van een bezorgbox getest voor het contactloos en dus coronaproof, onbeheerd en geklimatiseerd thuisbezorgen van boodschappen.
De test met de Delivery@Home-bezorgboxen wordt in Bleiswijk gehouden. Bij deelnemende klanten staan in de voortuin twee afsluitbare boxen: een box met klimaatbeheersing voor de gekoelde producten en een box op buitentemperatuur voor de houdbare producten. Door het doen van onlinebestellingen worden diverse scenario’s voor het gebruik van de boxen getest. De bezorger van Hoogvliet opent de box met een app, plaatst de boodschappen erin en sluit de box weer af. De gekoelde boodschappen blijven gekoeld tot de ontvanger de box heeft geopend en de levering eruit heeft gehaald.
Enthousiasme bij Hoogvliet
Sebastiaan van Duijn, directeur marketing & e-commerce bij Hoogvliet, is enthousiast over de pilot. “Hoe fijn is het als je niet meer thuis hoeft te blijven als je boodschappen of pakketjes worden bezorgd? Dankzij het bezorgbankje kunnen wij volledig contactloos, veilig en geklimatiseerd bezorgen. Het biedt ook mogelijkheden om de druk op de tijdsloten op te lossen, die sinds de corona-uitbraak is ontstaan. We kunnen namelijk slim leveringen toewijzen aan de beschikbare boxen en zijn niet meer gebonden aan relatief krappe tijdsloten van twee uur.”
Annette Poiesz, directeur en oprichter van The Chain Never Stops, is blij met de samenwerking met Hoogvliet. “Zeker in deze tijd is het idee van contactloos pakketten ontvangen voor veel mensen een geruststellende gedachte. De box kan door meerdere verladers gebruikt worden; er kunnen dus ook (post)pakketten geleverd worden, wanneer de box voldoende ruimte heeft. Verder biedt de box mogelijkheden voor maaltijdpakketbedrijven en services als Tafeltje Dekje. De mogelijkheden zijn eindeloos."
De pilot duurt twee maanden. Daarna wordt besloten of Hoogvliet de boxen op meer locaties gaat inzetten. The Chain Never Stops gebruikt de resultaten van de pilot en de input van de testconsumenten om de bezorgboxen en het proces te verfijnen en te verbeteren.