Terug naar het overzicht

Routineus vervoer van een 18,7 meter gelede elektrische bus

Gepubliceerd op 01-04-2021 10:54 uur

Het was een ochtend in december en er was nog lang geen sneeuw of ijs in zicht, maar koud was het wel met een gure snijdende wind. Dan duurt het laden van een 18,7 meter lange gelede bus best lang, al is het bij elkaar maar krap anderhalf uur. Om voor het vervoer binnen de wettelijke grenzen te blijven heeft Transportbedrijf Van der Vlist aparte trailers laten bouwen, waarmee het onder andere elektrische gelede Volvo's vervoert.

 

Volvo bouwt haar stadsbussen in Polen. Zo ook deze nieuwe elektrische gelede 7900 EA die eind verleden jaar de Benelux en Frankrijk had aangedaan voor demo-ritten. De trailer is zo gebouwd dat één chauffeur er mee over weg kan, van het uitschuiven tot en met het er op rijden en vastzetten van de bus. Het ging allemaal in rap tempo. De combinatie van Van der Vlist - uiteraard ook een Volvo, een FH wel te verstaan in het bekende Van der Vlist oranje met een op het oog vrij korte trailer – reed het terrein van Volvo Group Truck Center Rijnsburg in het Zuid-Hollandse Rijnsburg op waar de Volvo 7900 EA gereed stond.
De reden dat de elektrische bussen met speciaal transport naar hun bestemming worden gereden ligt simpelweg in het feit dat een elektrische bus de afstand tussen in dit geval Polen en Nederland of de Benelux niet zelf kan overbruggen. De actieradius schiet dan tekort of er zijn te weinig laadmogelijkheden onderweg, het is maar hoe je het bekijkt. Dus gaan ze de semi-diepladers op. Het zijn namelijk geen diepladers, dan zou men in de problemen komen qua lengte. Een dieplader zou dan meer dan twintig meter lang zijn en met de trekker erbij zou een dergelijke combinatie ruim over de 25 meter komen. Bij deze op speciaal verzoek van Van der Vlist gefabriceerde trailers door het Oostenrijkse Meusburger, wordt de 18,7 meter lange bus tot vlak achter de cabine gereden; dankzij de lange nek van de trailer hangt de vooroverhang van de bus dan letterlijk boven de koppelschotel, wat een voordeel oplevert qua gewichtsverdeling. Hiermee blijft de totale combinatie keurig binnen de maximale afmetingen om zonder begeleiding te mogen rijden onder de gebruikelijke vergunning. Van der Vlist beschikt nu over twaalf van deze combinaties.

 

Binnenkort treft u in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld een uitgebreid verslag aan van dit speciale transport. Nog geen abonnee? Klik bovenaan deze website op het tabblad abonnement voor meer informatie. Of E-mail naar: post@atw.nl