Terug naar het overzicht

Simon Loos investeert in digitale vrachtbrief

Gepubliceerd op 03-12-2019 08:38 uur

Simon Loos voorziet alle 650 vrachtwagens van nieuwe boordcomputers. De logistiek dienstverlener koos voor een combinatie van de mobiele FleetXPS Android tablet met de vaste boordcomputer Truck4U van Trimble. Belangrijkste reden is de wens om de digitale vrachtbrief in te voeren. Met Heineken en Jumbo is inmiddels een eerste pilot opgestart. CFO Martin Knol: “Deze investering is een investering in de toekomst. Die staat in het teken van verdere digitalisering van het transport.”

 

Simon Loos is veel actief in de retailsector. Een deel van de 650 vrachtwagens wordt ingezet voor de bevoorrading van distributiecentra en supermarkten. Een aantal klanten in dat segment heeft aangegeven graag met de digitale vrachtbrief aan de slag te willen. “De digitale vrachtbrief levert een enorme administratieve lastenverlichting op, zowel bij ons als bij opdrachtgevers. De aanzienlijke papierstroom waarmee we nu nog opgezadeld zitten, is niet meer van deze tijd”, verklaart Knol.
Met Heineken en het Jumbo-distributiecentrum in Woerden heeft Simon Loos een eerste pilot opgezet. Een tweede pilot met FrieslandCampina is in voorbereiding, terwijl ook meerdere andere foodretailers al concrete interesse hebben getoond in de digitale vrachtbrief. De FleetXPS tablet met de Truck4U boordcomputer speelt in de pilots een cruciale rol. “Wij hebben bewust gekozen voor de uitneembare boordcomputer van Trimble”, legt Knol uit. “Ook een digitale vrachtbrief moet immers door de ontvanger worden afgetekend. We hadden misschien kunnen kiezen voor een vaste boordcomputer in combinatie met een app op een smartphone, maar dat is beheerstechnisch geen aantrekkelijke oplossing. Bovendien is de tablet van Trimble een stuk robuuster dan een smartphone.”

 

Geïntegreerd

Nu nog gaan nagenoeg alle ritten van de 650 vrachtwagens gepaard met veel papieren rompslomp. Voor elke rit dient een CMR te worden geprint, die bij aflevering moet worden afgetekend. Al die documenten moeten weer terug naar kantoor om handmatig te worden verwerkt. De opmerkingen en aanvullingen die op papier zijn genoteerd, worden door zowel Simon Loos als de ontvanger ingevoerd in hun eigen systeem. “We hebben het geprobeerd met documentscanners in de cabine, maar dat is zeker niet de ideale oplossing. En ook het achteraf digitaliseren van de vrachtbrieven en gegevens, wat we voor een aantal grote klanten doen met onze eigen software, is slechts een tussenoplossing.”
Wat Simon Loos aanspreekt, is de integratie van de digitale vrachtbrief in het vragenpad van de boordcomputer. Chauffeurs hoeven geen aparte app te openen, maar kunnen een levering digitaal afhandelen door simpelweg de instructies op hun boordcomputer op te volgen. Eventuele opmerkingen of aanvullingen kunnen ze direct digitaal ingeven. Vervolgens is de digitale vrachtbrief inclusief de opmerkingen direct beschikbaar voor de kantoormedewerkers van Simon Loos én die van de opdrachtgever. “De eerste ervaringen uit de pilot zijn ronduit positief”, stelt Knol.

 

Innovatie

Toen Simon Loos op het punt stond om alle zestig vrachtwagens voor Drankenlogistiek te vervangen, was een goed moment aangebroken om over te stappen op de boordcomputer van Trimble. “Doorslaggevend voor ons is de innovatiekracht van Trimble. We hebben de afgelopen jaren gezien dat dit bedrijf zijn oplossingen blijft uitbreiden en doorontwikkelen. Een voorbeeld daarvan is de integratie van de digitale vrachtbrief in het vragenpad van de boordcomputer.”
Eerder implementeerde Simon Loos al de verloningssoftware FleetHours van Trimble. “Daarmee kunnen we de tijdrovende urencontrole voor een groot deel automatiseren. We merken dat FleetHours net iets beter samenwerkt met de boordcomputers van Trimble dan met andere boordcomputers. Daarnaast willen we voor de tacho-archivering Trimble’s Tachotime Manager implementeren. We hebben met de Inspectie voor Leefomgeving en Transport een convenant afgesloten over naleving van de vervoerswetgeving. Tachotime Manager zal ons helpen om administratief eenvoudiger aan de daaruit voortvloeiende verplichtingen omtrent de rij- en rusttijdenwetgeving te voldoen.”