Terug naar het overzicht

Jan Kees Boer Transport is in beweging

Gepubliceerd op 16-03-2020 07:20 uur

Jan Kees Boer Transport uit Nieuw-Lekkerland is in beweging. Al 95 jaar bouwt dit familiebedrijf aan een stabiele organisatie, gespecialiseerd in exceptioneel vervoer. Maar er wordt momenteel ook letterlijk gebouwd. Op 300 meter afstand van het huidige pand komt een splinternieuw pand met ‘state of the art’ voorzieningen. Ook een eigen aanlegkade wordt gerealiseerd, met het oog op multimodaal transport.

 

Jan Kees Boer heeft inmiddels de operationele leiding overgenomen als vierde generatie binnen het bedrijf. Dat neemt niet weg dat meer familie volop aanwezig is binnen het bedrijf. Zo is nicht Sandra verantwoordelijk voor de administratieve afdeling en vader en oom, de 3e generatie, bemoeien zich met vastgoed en beheer. Met zo’n 30 eigen voertuigen en soms tot wel 30 charters is het bedrijf dagelijks bezig om aan de logistieke vragen te voldoen. En die vragen spitsen zich meestal toe tot exceptioneel vervoer.
“Wij werken met name voor bedrijven in generatorverhuur, de baggerindustrie en de bouw. Wij hebben het materieel om open transporten, breed, lang of zwaar of bijvoorbeeld met autolaadkranen van 40 tot 105 ton/meter te realiseren. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld voor onze klanten de huur van een telekraan uitsparen. Wij hebben verschillende opleggers voorhanden, zoals een drieassige megaoplegger, tot een twaalfassige dieplader”, aldus Jan Kees Boer.

 

Meer over water

Op steenworp afstand van het huidige pand, aan de buitenkant van de dijk, verrijst een nieuw pand, dat volledig wordt aangepast aan de nieuwe koers die Jan Kees Boer gaat varen. Men beschikt straks over ruim 2.000 m2 binnenopslag en 15.000 m2 parkeerruimte en opslagruimte buiten. “Bij het intermodaal vervoer verwachten wij dat het water steeds belangrijker gaat worden. Exceptioneel transport gaat steeds meer over het water. Ons nieuwe pand zal straks een kade krijgen en wij kunnen dienen als tussentijdse opslaglocatie. Vervolgens kunnen wij doorvoeren, aanleveren op flatracks, bij ons verwerkt en vastgezet, en daarna aanleveren in de Rotterdamse haven. Het achterland wordt gewoon steeds belangrijker door ruimte-tekort en dure opslagprijzen. Er was altijd al vraag, nu is ook het aanbod daar."

 

ICT en connectiviteit

In het verleden werkte Boer met vaste boordcomputers, maar de onderneming is uiteindelijk overgestapt op de DriversApp van Data2Track. “De vaste boordcomputer beviel ons minder. Dit was minder flexibel en we konden er niet ‘buiten’ mee werken. Eerst hadden we scanners, nu maken we snel een foto, dat is handiger. Wij maken gebruik van Samsung-tablets die de chauffeur mee kan nemen. De ritafhandeling is zo altijd binnen handbereik”, zegt Boer. "Wij hadden een palet aan wensen en eisen waaraan onze app moest voldoen. Bijvoorbeeld de koppeling met onze TMS-leverancier TANS, de integratie van een scanapplicatie (Camscanner) en volledig afgewerkte transportopdrachten. De transportopdrachten willen we in TANS benaderen en analyseren."
De voertuigen van Jan Kees Boer zijn ook uitgerust met een zogenaamde Flexbox die is geleverd door Data2Track. Dit maakt het mogelijk om de tachografen op afstand uit te lezen, maar ook FMS-data vanuit de CAN-Bus te onttrekken. Die FMS-data wordt geanalyseerd door een externe partij, Harrewijn Rijstijl coaching. “Wij maken gebruik van een externe coach die chauffeurs beter, maar vooral veiliger laat rijden. Rijgedrag, remgedrag, verbruik en tal van andere zaken worden bekeken en bijgeschaafd. Iedere chauffeur ontvangt een maandelijks rapport, waarin de voortgang wordt weergegeven. Het is voor ons niet om druk uit te oefenen, het is gewoon veiliger en levert uiteindelijk geld op. Schadestatistieken verbeteren bijvoorbeeld en verzekeraars waarderen dat ook."