De invoering van de VN-regelgeving voor geautomatiseerde rijbaansystemen (ALKS) en cybersecurity voor autonome voertuigen is een belangrijke mijlpaal in de toekomst van de transportsector.
De gemiddelde nieuwe auto bevat meer dan 100 miljoen regels aan code en een hoeveelheid complexe software die door de autofabrikanten wordt gebruikt. De behoefte aan een compleet beeld van de algemene gezondheid- en beveiliging van een voertuig is daarom van cruciaal belang. Dit gedurende de gehele levenscyclus van het voertuig. Het is veelbelovend om veiligheid centraal te stellen in deze nieuwe regelgeving; de invoering van veilige, gekoppelde voertuigen zal de betrouwbaarheid en veiligheid van deze voertuigen vergroten en de bestuurders, passagiers en voetgangers zekerheid bieden.
De verantwoordelijkheid voor een veilige werking (volgens de nieuwe regelgeving) ligt nu voor een groot deel bij de autofabrikanten. De sector moet zich richten op het continu signaleren en elimineren van risico's. Het is absoluut noodzakelijk dat autofabrikanten prioriteit geven aan de flexibiliteit van het systeem, zodat veiligheid altijd de hoogste prioriteit heeft. BlackBerry's expertise op het gebied van autotechnologie is uitermate geschikt om bedrijven te helpen bij het ontwerpen van systemen die kunnen voorspellen en reageren op elke eventualiteit. De BlackBerry QNX-technologie is vandaag de dag al ingebed in meer dan 175 miljoen auto's op de weg. - John Wall, SVP en Co-Head, BlackBerry Technology Solutions.