Terug naar het overzicht

Miljoenen voor proef met op afstand bedienbare haventrucks

Gepubliceerd op 18-06-2020 12:57 uur

Vrachtwagens en binnenvaartschepen die in het Zeeuwse en Vlaamse havengebied op afstand worden bestuurd: het is geen toekomstmuziek meer. Vanaf september wordt ermee geëxperimenteerd. Het gaat om een groot, driejarig onderzoek onder de naam 5G-Blueprint. Het project heeft deze week 10 miljoen euro subsidie ontvangen van de Europese Unie.
Het is een initiatief van een consortium van 28 partijen. Behalve overheden zijn North Sea Port, de Antwerpse haven, bedrijven en academische instellingen betrokken. Vanuit Zeeland is dat Zeeland Connect, ofwel HZ University of Applied Sciences, Economische Impuls Zeeland, Kloosterboer en Verbrugge International. Het project moet duidelijk maken in hoeverre de 5G-techniek geschikt is om vrachtwagens en schepen op afstand te besturen (‘tele-operation’). Dat kan het tekort aan vrachtwagenchauffeurs oplossen en de positie van de havens verstevigen.

 

Drie testlocaties

Er komen drie testlocaties: de havens van Vlissingen en Antwerpen en bij Zelzate, nabij het kanaal van Gent naar Terneuzen. De laatste locatie is vooral bedoeld om helder te krijgen hoe 5G functioneert in grensgebieden. Het onderzoek staat los van het eigen onderzoek dat Zeeland Connect recent is begonnen naar de volgende stap na tele-operation: volledig zelfrijdende trucks. Daar worden in eerste instantie bij Kloosterboer proeven mee gedaan. Hiervoor wordt nog niet 5G ingezet. Omdat de verwachting is dat de techniek in de toekomst ook hierbij wordt toegepast, zal 5G-Blueprint gebruikmaken van dezelfde testlocatie, zegt Rubin van der Linde van Zeeland Connect. ,,Beide onderzoeken raken elkaar dus wel.”