Terug naar het overzicht

Hoe bouw je als beroepschauffeur schadevrije jaren op voor je autoverzekering?

Gepubliceerd op 25-04-2022 14:24 uur

Als je een nette bestuurder bent en nooit schade aan je auto oploopt, ga je uiteindelijk steeds minder betalen voor de premie van je autoverzekering. De meeste mensen weten dat wel. Maar hoe zit het eigenlijk als jij voor je werk de weg op gaat en vrijwel nooit schade hebt opgelopen? Werken de regels rondom schadevrije jaren hetzelfde voor beroepschauffeurs? Hier leggen we het uit. 

 

In het kort: ja, dit werkt hetzelfde voor vrachtwagenchauffeurs. Om wat voor voertuig het ook gaat, je moet altijd een autoverzekering afsluiten en daarbij vermelden hoeveel schade je in het verleden hebt opgelopen. Ook als beroepschauffeur bouw je dus schadevrije jaren op. Het hangt er hierbij wel vanaf wat voor polis je kiest: er zijn ook vaste polissen waarbij de premie niet van het schadeverloop afhankelijk is.
 

Schadevrije jaren opbouwen

Jij hebt als chauffeur dus al een flinke poos geen schade gereden. Dit zou je terug moeten zien in de premie van de autoverzekering. Dit systeem werkt als een trap waar je stappen omhoog en naar beneden kunt maken, beter bekend als de bonus-malusladder. Hoe langer je schadevrij hebt gereden, hoe meer treden je omhoog begint te klimmen en hoe hoger de korting op je premie wordt. 
Zo kun je door de jaren heen dus flink gaan besparen. Ook als je van verzekeraar wisselt, behoud je die schadevrije jaren. Dien je een schadeclaim in, dan zak je op de ladder naar beneden en stijgt je premie dus weer. Over het algemeen ga je per claim altijd vijf treden omlaag.

 

Hoe kom je achter je huidige schadevrije jaren?

Nu je een idee hebt van het proces achter schadevrije jaren, ben je waarschijnlijk benieuwd hoe de vlag er exact bij hangt voor jou. Je kunt dit als beroepschauffeur opvragen via een werkgeversverklaring. Voordat je hierom vraagt bij je werkgever, is het verstandig eerst te checken of de verzekeraar werkgeversverklaringen accepteert als een middel om schadevrije jaren op te vragen. Dit is namelijk niet bij alle verzekeraars zo. Mocht dit inderdaad niet het geval zijn, weet je werkgever waarschijnlijk hoe je je schadevrije jaren het best kunt opvragen.
 

Eerste keer schade in jaren: wat nu?

Ook de beste chauffeurs maken wel eens een foutje. Maar wat kun je eigenlijk het beste doen als je voor het eerst in jaren schade hebt gereden? Je wilt het liefst natuurlijk niet je sterke positie op de bonus-malusladder verpesten en een hogere premie krijgen. Tegelijkertijd wil je ook niet te diep in de buidel tasten om zelf voor de kosten op te draaien en daarmee je schadevrije jaren te beschermen (zonder claim worden je schadevrije jaren namelijk niet aangetast). Het blijft een lastig dilemma.
Volgens Suzan Samson, autoverzekering expert bij vergelijkingssite Independer, kun je dit het beste per situatie beoordelen: “Vooral bij minder serieuze schade, zoals een kras of een kleine deuk, kan het verstandig zijn geen claim te doen. De kosten die je maakt om voor de schade te betalen zijn dan vaak lager dan de extra kosten die je zou betalen aan premie wanneer je schadevrije jaren dalen door een schadeclaim.” Maak dus bij elke situatie deze rekensom. Soms is het wel degelijk slim om wat schadevrije jaren op te geven, dat kan flink schelen in je portemonnee.