Terug naar het overzicht

Volvo FE Electric met haakarm op Ecomobiel

Gepubliceerd op 08-10-2019 06:44 uur

Onlangs was er op de vakbeurs Ecomobiel in de  Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch, een Volvo FE Electric met haakarm te bewonderen. Verschillende Nederlandse gemeenten en transportbedrijven hebben inmiddels interesse getoond. De eerste voertuigen worden gedurende 2020 in de Nederlandse steden verwacht.

 

Volvo FE Electric met haakarm op Ecomobiel

Om de uitstoot van NOx en fijnstof in steden te beperken, biedt Volvo Trucks een elektrische transportoplossing. De Volvo FL Electric en Volvo FE Electric zijn de eerste batterij elektrische trucks voor commercieel gebruik. Het zijn de eerste zware voertuigen tussen de 16 en 27 ton die door een OEM af fabriek kunnen worden geleverd. “Veel klanten die contact met ons opnemen, zien steeds strengere milieuvoorschriften voor hun werkterrein”, verklaart Wijnand van den Brink, verantwoordelijk voor electromobility binnen Volvo Trucks Nederland. “Volvo Trucks zet in op totaaloplossingen voor elektrische voertuigen, zodat voor de klanten wordt gezorgd. Onze aandacht gaat vooral uit naar de ondersteuning bij de aanschaf en het gebruik om de klant zoveel als mogelijk te ontzorgen. Te denken valt aan hulp bij routeplanning, service- en onderdelenvoorziening en laadinfra”, vervolgt hij.

 

Succesvolle transitie naar elektrische trucks

Drie factoren zijn gewoonlijk bepalend of een transitie slaagt of mislukt: de technologie moet levensvatbaar zijn vanuit zakelijk oogpunt, de klant moet het accepteren en de techniek moet volwassen zijn. Eén grote mijlpaal is al bereikt. De gemiddelde prijs van hernieuwbare energie is in grote delen van de wereld gelijk aan die van kolen, een factor die ervoor zorgt dat investeringen in hernieuwbare energie toenemen. Momenteel produceert een windpark van vier megawatt voldoende energie om 200 elektrische Volvo FE-trucks aan te drijven. Dit vermindert de uitstoot aan broeikasgassen met 10.000 ton CO2 per jaar. Daarnaast zorgt een snelle daling in de prijzen van accu’s ervoor dat verwachtingen van analytici worden overtroffen. Voor truckeigenaren betekent deze snelle ontwikkeling van de accuprijzen dat het breakeven-punt voor de totale operationele kosten van een elektrische truck eerder wordt bereikt dan verwacht. Ondertussen neemt de accucapaciteit aanzienlijk toe, en daarmee de actieradius van het voertuig.

 

Vertrouwde techniek

Voor het ontwikkelen van elektrische trucks kan Volvo Trucks profiteren van de ervaringen van zusterbedrijf Volvo Bus. Dit brengt al sinds 2010 hybrides met een hoog voltage op de markt en volledige elektrische bussen met snelladers sinds 2015. “Door gebruik te maken van de componenten die zich al jaren in de praktijk hebben bewezen, kunnen onze klanten erop vertrouwen dat onze oplossingen zowel optimaal inzetbaar als veilig zijn”, licht Wijnand van den Brink toe.

 
Hulpsoftware transportplanning

Om op de best mogelijke manier te voorspellen of een route kan worden afgelegd, ontwikkelt Volvo Trucks geavanceerde computerprogramma’s, die met alle belangrijke factoren rekening houden. Ze voorzien planner en chauffeur van real-time informatie over de rijafstand tot het volgende oplaadpunt. Elektrische trucks bieden veel voordelen voor truckeigenaren, waaronder minder brandstofkosten en een beter imago. Ook is het de beste keuze als het gaat om de strengere voorschriften en zero-emissiezones. Omdat meer transporten ’s nachts kunnen plaatsvinden met stillere voertuigen, geeft dat een aanzienlijke efficiencywinst en het verhoogt de verkeersveiligheid. “Elektrische trucks zijn meer dan accu’s en laadstations. Ze zorgen voor betere werkomstandigheden voor chauffeurs en uiteindelijk voor meer winst voor transportbedrijven”, besluit Wijnand van den Brink.