Terug naar het overzicht

VDL presenteert eerste elektrische voertuigen voor afvalinzameling

Gepubliceerd op 14-10-2019 07:48 uur

VDL Translift in Dronten heeft samen met publieke inzamelaars HVC, ROVA, gemeente Rotterdam en Cure de eerste elektrische voer-tuigen voor de inzameling van afval en grondstoffen gepresenteerd. Het gaat om twee zijladers die in het vierde kwartaal van dit jaar door HVC en ROVA ingezet worden. De twee elektrische kraanauto’s voor Rotterdam en Cure volgen in het eerste kwartaal van 2020.

 

De elektrische voertuigen worden ingezet voor de inzameling van restafval en grondstoffen (PMD, GFT en papier) in woonwijken. Groot voordeel van deze wagens is dat geen schadelijke stoffen vrijkomen en dat de inzameling geluidsarm wordt uitgevoerd. Elektrische zijladers ‘tillen’ aan de zijkant van het voertuig mini-containers op om ze vervolgens in de bak van het voertuig te legen. Elektrische kraanauto’s zijn uitgerust met een speciaal systeem waarmee ondergrondse containers kunnen worden geleegd.

 

Proeftuinproject

Naast HVC, ROVA, gemeente Rotterdam, Cure en VDL maakt ook onderzoeksinstituut TNO deel uit van dit zogeheten proeftuinproject. TNO gebruikt de ervaring en kennis om een breed implementatieplan te ontwikkelen. Naast de vier deelnemers draagt Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) bij aan de financiering. Mede hierdoor kunnen de voertuigen bij de publieke inzamelaars worden ingezet. Nadat het proeftuinproject succesvol is doorlopen, verwacht men in de loop van 2020 de seriematige productie van deze elektrische voertuigen op te starten.

 

Innoveren

Initiatiefnemer en van dit project is VDL Translift, producent van afvalinzamelingsoplossingen voor (ondergrondse) containers. “Het is fantastisch om te zien hoe er in deze branche intensief wordt samengewerkt aan de nieuwe generatie voertuigen", stelt directeur Mathijs van der Mast. “Wij zijn trots op het resultaat en kijken vol verwachting uit naar de elektrische toekomst. Het nieuwe platform biedt tal van mogelijkheden om verder te innoveren en bij te dragen aan een beter klimaat. Het is onze ‘green mission’ om hier een succes van te maken. Elektrische voertuigen passen naadloos in de ‘slimme mobiliteit’-strategie van VDL Groep die neerkomt op elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en mobiele diensten. Bovendien versterkt VDL, met deze nieuwe voertuigen, zijn positie als Europees marktleider op het gebied van de elektrificatie van zwaar vervoer."
Directeur Inzameling Gertjan de Waard van HVC reageert: “Inwoners verwachten van ons dat wij hun afval zo duurzaam mogelijk inzamelen. Zelf vinden we het ook belangrijk om het hele proces van afval scheiden zo duurzaam mogelijk te maken. HVC maakt dan ook bewuste keuzes; we kiezen voor schoon en zuinig vervoer. De keuze voor de elektrische zijlader sluit daar goed op aan. Ik ben trots dat het nu zover is; als grootste publieke inzamelaar van Nederland zijn we het aan onze stand verplicht om toonaangevend te zijn in duurzame ontwikkelingen. Ik kijk uit naar de komende periode waarin we onze eerste ervaringen opdoen met het nieuwe voertuig.” HVC gaat het eerste elektrische inzamelvoertuig inzetten op de locatie in Velsen.
Manager Beheer en Inkoop Allard van Bruggen van ROVA: “Deze elektrische zijlader past prima in onze kernwaarden: verbonden, vak-manschap en vooruitstrevend. Daarom vindt ROVA het belangrijk om vanaf de start van elektrisch inzamelen mee te doen. Voorwaarde is natuurlijk dat de kwaliteit en kwantiteit van onze werkzaamheden behouden blijven. Voertuigen met alternatieve brandstof mogen niet onderdoen voor conventionele brandstoffen. Wij hebben alle vertrouwen in deze elektrische zijlader”. ROVA gaat het elektrische inzamelvoertuig inzetten in Zwolle.

 

Specificaties

De elektrische inzamelvoertuigen worden gebouwd op een drieassig DAF CF truckchassis met een terreingewicht van 28 ton en een gestuurde naloopas. De elektrische motor beschikt over een vermogen van 210 kW en 2.000 Nm koppel. De motor wordt van elektriciteit voorzien middels een batterijpakket met een bruto capaciteit van 170 kWh. Op één batterijlading kan ongeveer 100 kilometer worden gereden. Op locatie bij de eindgebruikers worden door VDL geleverde snellaadstations in bedrijf genomen. Om inzamelroutes optimaal te kunnen rijden, kunnen de elektrische inzamelvoertuigen binnen een halfuur tussentijds worden bijgeladen.