Track Line BV uit Leerdam is specialist in het aanbrengen van wegmarkeringen, alsook in het inventariseren en beoordelen ervan. Daarnaast houdt Track Line zich bezig met het verwijderen van rubber van landingsbanen op vliegvelden en het opruwen van wegen en (race)circuits. Track line bestaat sinds 2001 en levert haar diensten - aan onder meer provincies, gemeenten, bedrijven en verenigingen - onder de labels www.trackline.nl, www.trackjetting.nl, www.veegmij.nl en www.geoinsig.nl.
Recent kreeg Track Line een aanbesteding gegund van de Provincie Utrecht voor het onderhouden en aanbrengen van wegmarkeringen. Het duurzaam aanbrengen van die wegmarkeringen was een belangrijke wens voor de provincie bij deze aanbesteding.
Het meest voorkomende materiaal voor wegmarkeringen in Nederland is namelijk thermoplast. Als materiaal heeft thermoplast een lange levensduur als belangrijkste voordeel. Thermoplast moet echter voor het gebruik worden verwarmd tot een temperatuur van meer dan 180 graden. Een belangrijk nadeel was dat dit voorverwarmen tot heden gebeurde met branders die werkten op diesel of gas. Track Line heeft hiervoor echter een volledig elektrisch verwarmde ketel ontworpen en gebouwd. Een dergelijke ketel bestond nog niet. Stroom voor de ketel, die in een vrachtauto staat, wordt o.a. opgewekt met zonnepanelen op het dak van de vrachtauto. Meer dan 10 procent van de overdag gebruikte stroom wordt hiermee opgewekt.
Grote capaciteit
De door Track line ontworpen elektrische verwarmingsketel heeft een capaciteit van zo'n 1.500 kg thermoplast. De ketel is geïsoleerd en dubbelwandig uitgevoerd. In de dubbele wand zit thermische olie, waarmee indirect het verbruiksmateriaal in de ketel wordt verwarmd. De thermische olie wordt verwarmd met vier elektrische inschroef-verwarmingselementen van in totaal 18 kW. Het op bedrijfstemperatuur brengen (180 – 200 graden C) van de ketel gebeurt op het bedrijf met 400V. Onderweg en tijdens het werk wordt de ketel op bedrijfstemperatuur gehouden met 230V vanuit de batterijen in de vrachtauto. De batterijen, Lithium 40 kWh, worden gevoed vanuit het stroomnet op het bedrijf en via de zonnepanelen op het dak van de auto. De batterijen, omvormers, monitoring en meer zijn afkomstig van www.victronenergy.nl.
Geruisloze werking
Bijkomend voordeel van de elektrisch verwarmde ketel is de geruisloze werking. Bij conventionele, met brandstof verwarmde ketels, maken de branders veel geluid. Dit komt volledig te vervallen. Daarnaast wordt bij veel ketels het roerwerk hydraulisch aangedreven waardoor de vrachtwagenmotor tijdens het werk stationair moet blijven draaien. Door ook de aandrijving van het roerwerk elektrisch te maken, komt het motorgeluid te vervallen. Zeker in stedelijk gebied een groot voordeel.
De volgende stap is ook de vrachtauto zelf te elektrificeren. Dan gebeurt het transport naar en van het werk ook met minder geluid en fossielvrij.